A 2018-as parlamenti választások után a szavazatok 51 százalékával újabb kétharmados többséget szerzett Fidesz a médiarendszer átalakításában újabb jelentős lépéseket tett. A Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) egy minden korábbinál centralizáltabb, közel 500 médiaterméket megjelentető szereplőként jelent meg a piacon. A KESMA egyes piacokon – országos kereskedelmi rádió, ingyenes napilapok, megyei napilapok – monopol helyzetben van, Az alapítvány a híreket is szolgáltató médiumok teljes piacán a bevételek 24 százalékát összpontosította. A teljes Fidesz-közeli média, az állami médiaszolgáltatást is ideértve ezen a piacon 77,8 százalékos eredményt ért el.
A Fidesz és a Fidesz-kormány már 2018 előtt is nagyon hatékonyan jutotta el a hozzá közel álló médiumokon keresztül a politikai propaganda üzeneteit, amelyek hol a kormány sikereit dicsérik, hol Brüsszel, Soros vagy a menekültek ellen hangolnak. A Fidesz kommunikációs stratégiájának meghatározó eleme, hogy a megszólaló politikai szereplők és a propagandakampányok bizonyos szavakat, akár eredeti jelentésüktől eltérő tartalommal (ld. migráns) a végletekig sulykolnak.
Ezt a stratégiát a Fidesz a 2019-es önkormányzati választási kampányban is alkalmazta. Ebben a kampányban a legfontosabb hívószó az „alkalmas”/”alkalmatlan” volt: a Fidesz a saját jelöltjeit mutatta be egyedül alkalmasnak, az ellenzéki jelölteket pedig alkalmatlannak minősítette. Különösen hatékony volt ez a címkézés a budapesti főpolgármesteri kampányban. A fővároson kívüli városokban ez a kommunikációs stratégia más kulcsszavakkal bővült, illetve cserélődött le.
Az alábbi adatok a választást megelőző 30 napot ölelik át, és az alábbi médiumokra terjed ki:
Origo.hu: a KESMA tulajdonában lévő, a kormánypártok érdekeit teljeskörűen kiszolgáló hírportál, amely a második legnagyobb eléréssel rendelkezik a hírportálok között
888.hu: a KESMA tulajdonában lévő, a fiatalabb korosztályt megszólító, hangvételében az alt-right vonalhoz tartozó, erősen kormánypárti portál
Magyar Nemzet Online: a KESMA tulajdonában lévő, a Magyar Nemzet című napilap online verziójaként megjelenő, konzervatív-jobboldali világnézetű, a kormánypárti szavazók idősebb és magasabb végzettségű rétegét megszólító, erősen kormánypárti portál
Hirado.hu: az állami média online hírportálja, erősen kormánypárti irányultságú
bama.hu: a KESMA tulajdonában lévő, az Új Dunántúli Napló című Baranya megyei napilap online portálja, elsősorban a pécsi kampányban töltött be jelentős szerepet, erősen kormánypárti
A kutatás keretében az alábbi kérdéseket vizsgáltuk:
Hányszor szerepel az adott médiumban az adott időszakban az „alkalmatlan” szó?
Melyek azok a jelzők, amelyek legalább ötször szerepelnek Tarlós István és Karácsony Gergely / a BAMA esetében Vári Attila és Péterffy Attila neve mellett?
Melyek azok a cikkek, amelyek nagyrészt szó szerint megjelentek legalább háromban a fenti médiumok közül?
A kutatás eredményei:
Hányszor szerepel az adott médiumban az adott időszakban az „alkalmatlan” szó?
888: 303 cikk, 47 alkalmatlan
Origo: 151 cikk, 166 alkalmatlan
Hirado.hu: 336 cikk, 108 alkalmatlan
Magyar Nemzet: 288 cikk, 153 alkalmatlan
BAMA: 94 cikk, 22 alkalmatlan
Összesen: 496
Melyek azok a jelzők, amelyek legalább ötször szerepelnek Tarlós István és Karácsony Gergely / a BAMA esetében Vári Attila és Péterffy Attila neve mellett?
Melyek azok a cikkek, amelyek nagyrészt szó szerint megjelentek legalább háromban a fenti médiumok közül?
Összesen 26 ilyen cikket találtunk.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!