Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

A Fidesz kommunikációs stratégiája a 2019-es önkormányzati választásokon – Gyorselemzés

A 2018-as parlamenti választások után a szavazatok 51 százalékával újabb kétharmados többséget szerzett Fidesz a médiarendszer átalakításában újabb jelentős lépéseket tett. A Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) egy minden korábbinál centralizáltabb, közel 500 médiaterméket megjelentető szereplőként jelent meg a piacon. A KESMA egyes piacokon – országos kereskedelmi rádió, ingyenes napilapok, megyei napilapok – monopol helyzetben van, Az alapítvány a híreket is szolgáltató médiumok teljes piacán a bevételek 24 százalékát összpontosította. A teljes Fidesz-közeli média, az állami médiaszolgáltatást is ideértve ezen a piacon 77,8 százalékos eredményt ért el. 

A Fidesz és a Fidesz-kormány már 2018 előtt is nagyon hatékonyan jutotta el a hozzá közel álló médiumokon keresztül a politikai propaganda üzeneteit, amelyek hol a kormány sikereit dicsérik, hol Brüsszel, Soros vagy a menekültek ellen hangolnak. A Fidesz kommunikációs stratégiájának meghatározó eleme, hogy a megszólaló politikai szereplők és a propagandakampányok bizonyos szavakat, akár eredeti jelentésüktől eltérő tartalommal (ld. migráns) a végletekig sulykolnak. 

Ezt a stratégiát a Fidesz a 2019-es önkormányzati választási kampányban is alkalmazta. Ebben a kampányban a legfontosabb hívószó az „alkalmas”/”alkalmatlan” volt: a Fidesz a saját jelöltjeit mutatta be egyedül alkalmasnak, az ellenzéki jelölteket pedig alkalmatlannak minősítette. Különösen hatékony volt ez a címkézés a budapesti főpolgármesteri kampányban. A fővároson kívüli városokban ez a kommunikációs stratégia más kulcsszavakkal bővült, illetve cserélődött le. 

Az alábbi adatok a választást megelőző 30 napot ölelik át, és az alábbi médiumokra terjed ki:

  • Origo.hu: a KESMA tulajdonában lévő, a kormánypártok érdekeit teljeskörűen kiszolgáló hírportál, amely a második legnagyobb eléréssel rendelkezik a hírportálok között
  • 888.hu: a KESMA tulajdonában lévő, a fiatalabb korosztályt megszólító, hangvételében az alt-right vonalhoz tartozó, erősen kormánypárti portál
  • Magyar Nemzet Online: a KESMA tulajdonában lévő, a Magyar Nemzet című napilap online verziójaként megjelenő, konzervatív-jobboldali világnézetű, a kormánypárti szavazók idősebb és magasabb végzettségű rétegét megszólító, erősen kormánypárti portál
  • Hirado.hu: az állami média online hírportálja, erősen kormánypárti irányultságú
  • bama.hu: a KESMA tulajdonában lévő, az Új Dunántúli Napló című Baranya megyei napilap online portálja, elsősorban a pécsi kampányban töltött be jelentős szerepet, erősen kormánypárti

A kutatás keretében az alábbi kérdéseket vizsgáltuk:

  1. Hányszor szerepel az adott médiumban az adott időszakban az „alkalmatlan” szó?
  2. Melyek azok a jelzők, amelyek legalább ötször szerepelnek Tarlós István és Karácsony Gergely / a BAMA esetében Vári Attila és Péterffy Attila neve mellett?
  3. Melyek azok a cikkek, amelyek nagyrészt szó szerint megjelentek legalább háromban a fenti médiumok közül?

A kutatás eredményei:

 

  • Hányszor szerepel az adott médiumban az adott időszakban az „alkalmatlan” szó? 

 

888: 303 cikk,  47 alkalmatlan

Origo: 151 cikk, 166 alkalmatlan

Hirado.hu: 336 cikk, 108 alkalmatlan

Magyar Nemzet: 288 cikk, 153 alkalmatlan

BAMA: 94 cikk, 22 alkalmatlan

Összesen: 496

 

  • Melyek azok a jelzők, amelyek legalább ötször szerepelnek Tarlós István és Karácsony Gergely / a BAMA esetében Vári Attila és Péterffy Attila neve mellett? 

 

Tarlós: alkalmas, legesélyesebb, tapasztalt

Karácsony: alkalmatlan, bukott polgármester, megbízhatatlan, tájékozatlan, erőtlen, gátlástalan, tutyimutyi, tétova, mama kedvence

Vári: kétszeres olimpiai bajnok

Péterffy: erdőégető

 

  • Melyek azok a cikkek, amelyek nagyrészt szó szerint megjelentek legalább háromban a fenti médiumok közül?

 

Összesen 26 ilyen cikket találtunk.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás