Migráció, szankció, eszkaláció - narratívák a hazai nyilvánosságban 2023-2024
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
A 2018-as parlamenti választások után a szavazatok 51 százalékával újabb kétharmados többséget szerzett Fidesz a médiarendszer átalakításában újabb jelentős lépéseket tett. A Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) egy minden korábbinál centralizáltabb, közel 500 médiaterméket megjelentető szereplőként jelent meg a piacon. A KESMA egyes piacokon – országos kereskedelmi rádió, ingyenes napilapok, megyei napilapok – monopol helyzetben van, Az alapítvány a híreket is szolgáltató médiumok teljes piacán a bevételek 24 százalékát összpontosította. A teljes Fidesz-közeli média, az állami médiaszolgáltatást is ideértve ezen a piacon 77,8 százalékos eredményt ért el.
A Fidesz és a Fidesz-kormány már 2018 előtt is nagyon hatékonyan jutotta el a hozzá közel álló médiumokon keresztül a politikai propaganda üzeneteit, amelyek hol a kormány sikereit dicsérik, hol Brüsszel, Soros vagy a menekültek ellen hangolnak. A Fidesz kommunikációs stratégiájának meghatározó eleme, hogy a megszólaló politikai szereplők és a propagandakampányok bizonyos szavakat, akár eredeti jelentésüktől eltérő tartalommal (ld. migráns) a végletekig sulykolnak.
Ezt a stratégiát a Fidesz a 2019-es önkormányzati választási kampányban is alkalmazta. Ebben a kampányban a legfontosabb hívószó az „alkalmas”/”alkalmatlan” volt: a Fidesz a saját jelöltjeit mutatta be egyedül alkalmasnak, az ellenzéki jelölteket pedig alkalmatlannak minősítette. Különösen hatékony volt ez a címkézés a budapesti főpolgármesteri kampányban. A fővároson kívüli városokban ez a kommunikációs stratégia más kulcsszavakkal bővült, illetve cserélődött le.
Az alábbi adatok a választást megelőző 30 napot ölelik át, és az alábbi médiumokra terjed ki:
A kutatás keretében az alábbi kérdéseket vizsgáltuk:
888: 303 cikk, 47 alkalmatlan
Origo: 151 cikk, 166 alkalmatlan
Hirado.hu: 336 cikk, 108 alkalmatlan
Magyar Nemzet: 288 cikk, 153 alkalmatlan
BAMA: 94 cikk, 22 alkalmatlan
Összesen: 496
Tarlós: alkalmas, legesélyesebb, tapasztalt
Karácsony: alkalmatlan, bukott polgármester, megbízhatatlan, tájékozatlan, erőtlen, gátlástalan, tutyimutyi, tétova, mama kedvence
Vári: kétszeres olimpiai bajnok
Péterffy: erdőégető
Összesen 26 ilyen cikket találtunk.
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választás kampányában 1000 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves kutatást végzett....
A Mérték Médiaelemző Műhely a Political Capitallel és a Lakmusszal közös projekt keretében monitorozta 2024 év elejétől a júniusi választásokig...
2024 márciusában a Megafon közel 90 millió forintért promotálta tíz influenszerének tartalmait, mi ebből a legnagyobb összeggel hirdetett videókat néztük...