A National Endowment for Democracy támogatásával összesen négy országban, Magyarország mellett Csehországban, Romániában és Szlovákiában elemeztük a médiarendszer jellemzőit és az elmúlt három évben bekövetkezett változásokat. A teljesen jelentés a honlapunkon olvasható, ebben az írásban a magyarországi médiapiaci fejleményeket foglaljuk össze.
Magyarország meglehetősen hasonlóak a médiapiac tendenciák, mint a többi vizsgált országban. Ez természetesen nem véletlen, hiszen nagyon hasonló a történelmi és a geopolitikai háttér. Harminc évvel ezelőtt, a rendszerváltás után elkezdett kialakulni a piacgazdaság, fejlődésnek indult a médiapiac. Sokan gondolták ekkor, hogy a régió utoléri a nyugat-európai országokat, a gazdasági és a társadalmi fejlődés zárójelbe teszi a kommunizmus évtizedeit. Megjelentek a külföldi befektetők, bővült a médiakínálat, a piac látványos növekedésnek indult és 2004-ben úgy tűnt, hogy az uniós csatlakozással visszafordíthatatlanná válik a felzárkózási folyamat.
Ma már tudjuk, hogy a nyugati mintájú, demokratikus nyilvánosságon nyugvó médiapiac felépítése egyáltalán nem olyan magától értetődő, mint akkor gondoltuk. A politika egyértelműen rátelepedett a médiapiacra a régióban, nő a politikai befektetők szerepe és az állam piactorzító hatása. Természetesen vannak különbségek az országok között, de sajnos egyértelműen kimondható, hogy Magyarországon különösen erős a politika nyomás a piacon és ez számtalan módon megnyilvánul.
Az elmúlt években több külföldi befektető is kivonult a magyar piacról, helyüket hazai befektetők vették át. Egyáltalán nem példátlan ezt a jelenség, de Magyarországon különösen erősen érvényesült, az elmúlt évekre túlsúlyba kerültek a hazai tulajdonosok. Ezzel párhuzamosan a tulajdonosi szerkezet nagyon koncentrálttá vált, a politika-közeli, konkrétan a kormányközeli tulajdonosok dominánssá vált. Magyarországon jól mutatja ezt a jelenséget a Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) létrehozása, de a politika és a médiapiac összefonódására mégis Csehország a legjobb példa, ahol az éppen leköszönő miniszterelnök, Andrej Babiš jelentő médiabirodalommal rendelkezik.
Az állami reklámköltés elosztásakor dominálnak a politikai szempontok. Egyértelműen Magyarországon a legerősebb a piactorzító hatás, ha a régiós összehasonlítást nézzük, de a probléma máshol sem ismeretlen, sőt, kifejezetten nő az állami reklámköltés szerepe.
Forrás: saját szerkesztés a Kantar Media adatai alapján
A független média a túlélésért küzd, de a relatíve alacsony fizetési hajlandóság egyértelműen gátja a fejlődésnek. Részben globális folyamatok (a digitális platformok térnyerése), részben pedig az állam piactorzító hatása miatt a független médiavállalatok egyre szűkülő hirdetési tortán osztoznak. Az elmúlt években sok szereplő a közönség bevételek felé fordult és növekszik is a felhasználók fizetési hajlandósága, de egyre erősebb a verseny ezekért a bevételekért. Románia esetében szintén hangsúlyos probléma, hogy a független média fejlődését nehezíti az alacsony fizetési hajlandóság.
A magyar piac sajátossága, hogy megjelent az ún. szürke-zóna. Azok a médiacégek tartoznak ebbe a csoportba, amelyek messziről nézve függetlennek tűnnek, de valójában kiszolgáltatottak az államnak (leginkább éppen az állami hirdetéseken keresztül) és ez kizárja a valóban független működést.
A járvány hatására a hirdetési bevételek csökkentek, de egyáltalán nem omlott össze a hirdetési piac. Természetesen lehetnek olyan médiavállalatok, amelyeket az átlagosnál sokkal rosszabbul érintett a járvány.
Az ún. média ökoszisztéma szerepe igen jelentős, sokszor a politikai nyomás nem magát a médiavállalatot éri, hanem az ökoszisztéma más elemeit ejti foglyul a politika. Magyarországon erre jó példa az Index története, ahol a kiadót körülvevő ökoszisztémát szerezte meg egy kormányközeli befektető, és bár a magát a kiadót nem érintette a tulajdonos változás, a szerkesztőség mégis teljesen kiszolgáltatott helyzetbe került. A projektben részt vevő többi országban nem volt ilyen nyilvánvaló az ökoszisztémába való beavatkozás.
Az online média és a közösségi oldalak jelentős szerepet töltenek be a tájékozódásban, kiemelkedő a Facebook szerepe. Figyelemreméltó, hogy más országokkal összehasonlítva a dezinformáció elleni küzdelem nálunk nem igazán tetten érhető.
A vizsgált országokban hasonló tendenciák jelentek meg, még ha nem is olyan végletes formában, mint Magyarországon. Összességében érdemes figyelemmel kísérni a máshol zajló fejleményeket, hiszen a hasonló problémák jellemzően hasonló módon kezelhetők. Ráadásul sok esetben a külföldi befektetők számára fontosabbak lehetnek a régiós tendenciák, mint egy konkrét országban végbemenő változások.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!