A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar online médiában. Ebben a blogbejegyzésben bemutatjuk, milyen kulcsszavakat vizsgáltunk, hogyan elemeztük a cikkeket, milyen szempontokat vettünk figyelembe, és milyen következtetéseket lehet levonni az adatokból. Horváth Kata írása.
A kutatás fókuszában azok a cikkek álltak, amelyek a 2025. január 1. és február 15. közötti időszakban jelentek meg kilenc magyar online hírportálon (24.hu, Blikk, Hirado.hu, HVG, Index, Magyar Nemzet, Mandiner, Origo, Telex). A vizsgálathoz először szövegbányászati módszerekkel meghatároztuk, mely cikkek tartalmazzák az alábbi kulcsszavakat:
Ezek a kulcsszavak a 2025. január 17-i Orbán-interjúban elhangzott főbb ellenségképekre, illetve a kormányzati kommunikációban kiemelt politikai toposzokra utalnak. A kulcsszavas szűrés után 3692 cikket találtunk, amelyeket kézi validálással tovább szűkítettünk: csak azok a cikkek maradtak a mintában, amelyek valóban a kutatás szempontjából releváns narratívát tartalmaztak. Így végül 1514 cikket elemeztünk részletesen.
A cikkeket vizsgáltuk szóhasonlóság szerint. Számítógépes szövegelemzéssel (szóbeágyazás, koszinusz-hasonlóság) mértük, mennyire hasonlítanak egymásra a különböző portálokon megjelent cikkek. Ez megmutatta, hogy mely portálok dolgoznak szinte azonos tartalommal (pl. Origo–Index–Hirado.hu), illetve melyek használnak változatosabb szókinccsel megírt szövegeket.
Portálok szöveges hasonlósága a kulcsszavakat tartalmazó cikkek alapján (Szóbeágyazás – Koszinusz)
Az Origo, az Index és a Hirado.hu cikkei között jelentős szöveges átfedés van, vagyis ezek a portálok hasonló szókinccsel, gyakran szó szerint átvett tartalommal dolgoznak. Ezzel szemben a Magyar Nemzet cikkei változatosabb szóhasználatot mutatnak, ami a nagyobb cikk mennyiségnek is köszönhető.
A cikkekben hat fő narratívacsoportot kerestünk, amelyeket kézi kódolással, több mint 90 szövegminta alapján azonosítottunk:
“Soros-hálózat ártó tevékenysége”; “Soros-hálózat kiűzése”; “Magyarországra törő Brüsszel”; “Magyar Péter Brüsszel és Soros szolgája”; “Különböző ellenségképek”; “Magyarországra törő Pressman”.
Megnéztük, hogy az egyes portálokon belül a kulcsszavas cikkek hány százaléka tartalmazza a különböző narratívacsoportokat. Ez segített feltárni, hogy mely médiumok milyen mértékben terjesztik a politikai üzeneteket, és melyek diverzifikáltabbak vagy visszafogottabbak. Az elemzés során órára és percre pontosan vizsgáltuk, hogy egy adott narratíva melyik portálon jelent meg először, és hogyan terjedt át a többi médiumra. Hálózatelemzéssel ábrázoltuk, hogy mely portálok indítanak új narratívákat, és amelyek követik azokat.
Összes narratíva megjelenésének aránya portálonként
A Magyar Nemzet bizonyult a fő narratívaindítónak: itt jelent meg a legtöbb kulcsszavas cikk és narratíva, ráadásul ezek jelentős részét elsőként publikálták. A Mandiner és az Origo inkább követő szerepet tölt be, míg a kormánykritikus portálok (HVG, 24.hu, Blikk) reaktívak, ritkán indítanak új narratívát. A narratívák terjedése jól követhető: a kormánypárti portálok összehangoltan, gyorsan veszik át egymástól az új üzeneteket, míg a független portálok inkább csak reagálnak az eseményekre, ritkán indítanak saját diskurzust.
A hálózatelemzés alapján a Magyar Nemzet a központi csomópont, amelyhez a legtöbb narratíva áramlik, és amely a legtöbb más portált is említi. A Hirado.hu, bár tartalmilag hasonlít a kormánypárti portálokra, a diskurzusban marginális, kevésbé befolyásos szerepet tölt be.
A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat negyedik része. Kovács Idikó írása. Ha...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!