A nemzeti konzultáció tökéletesen bemutatja, hogyan tudják az autoriter kormányok a demokratikus intézményeket és nyelvet saját kommunikációs stratégiáik szolgálatába állítani, miközben fenntartják a nyilvános részvétel látszatát. Azáltal, hogy milliárdokat költ ezekre a kampányokra, a kormány hatékony eszközt hoz létre a közvélemény formálására, a vitatott narratívák legitimálására és a közbeszéd feletti kontroll fenntartására. Horváth Kata írása.
A nemzeti konzultáció 2010 óta a kormányzati kommunikáció egyedi formája Magyarországon, amelyet demokratikus részvételnek álcáznak. Ezeket a nagyszabású kérdőíves kampányokat a közvélemény fontos politikai kérdésekkel kapcsolatos véleményének felmérésére szolgáló eszközeként mutatják be. Valójában azonban elsősorban kifinomult propagandaeszközként működnek, amelyek célja a közvélemény alakítása, nem pedig a polgárok véleményének valódi megismerése. A demokratikus rendszerekben megszokott nyilvános konzultációktól eltérően a magyarországi nemzeti konzultációkat irányított kérdések, manipulatív megfogalmazás, teljes átláthatatlanság és előre meghatározott eredmények jellemzik, amelyek a kormányzati döntések legitimálását szolgálják, miközben a demokratikus részvétel illúzióját keltik. Ráadásul az eredmények egyáltalán nem megbízhatóak, ahogy erre a Kutyapárt számos akciója felhívta már a figyelmet, sőt az online is kitölthető konzultációk felülete a legalapvetőbb biztonsági elemeket se tartalmazta, hamis adatokkal, akárhányszor ki lehetett tölteni az álkérdőívet.
A nemzeti konzultáció már többször is sikeresnek módszernek bizonyult a politikai témák alakítására, amely egyszerre teremt hamis képet az állampolgárok bevonásáról, illetve a cselekvő kormányzatról, de még inkább hónapokon át uralja a közbeszédet azáltal, hogy minden médiafelületet képes betölteni a kapcsolódó üzeneteivel. A hétvégi kötcsei beszédében maga Orbán Viktor is kampányeszközként hivatkozott a nemzeti konzultációra, ami a Fidesz mozgósítását fogja elősegíteni.
Ezek a demokratikus látszatot keltő nagyszabású kampányok ráadásul felfoghatatlan költséget jelentenek. A 2024-es gazdaságpolitikai konzultáció például legalább 10,7 milliárd forintba került az adófizetőknek, a kültéri plakátkampány nélkül is. Ez kilencszerese annak az összegnek, amelyet egy-egy politikai párt a 2022-es választási kampány egész ideje alatt törvényesen költhetett. A kiadások megoszlása jól mutatja a kampány nagyságrendjét: 4,2 milliárd forintot költöttek online sajtófelületek megvásárlására, 3,4 milliárdot tévés, 2,6 milliárdot a nyomtatott sajtó és 376 milliót rádiós reklámokra.
A nemzeti konzultációk egésze egy fundamentális torzításon épülnek, vagyis hogy valódi demokratikus eszközként mutatják be őket, miközben valójában kifinomult kommunikációs kampányként szolgálnak. A kormány ezeket a kezdeményezéseket példátlan lehetőségként állítja be az állampolgárok számára, hogy befolyásolják a politikát, a fideszes politikusok pedig azt állítják, hogy ezek „erős felhatalmazást” adnak a miniszterelnök intézkedéseihez, különösen az Európai Unióval folytatott tárgyalások során. Ezek a konzultációk azonban nem bírnak jogi erővel, sem a magyar kormányt, sem az Európai Unió intézményeit nem kötik. A folyamat hamis demokratikus részvételi érzetet kelt, miközben a kormány teljes ellenőrzést gyakorol a narratíva és az eredmények felett.
Emellett az egyes kérdőívek is számos manipulatív eszközzel igyekeznek megtéveszteni az állampolgárokat. A Lakmusz a kérdőívek elemzésekor kifinomult manipulációs technikákat tárt fel, amelyek célja, hogy a válaszadókat a kormány által preferált válaszok felé tereljék. Például, a „névtelen többség” létrehozása olyan kifejezésekkel, mint „vannak, akik úgy vélik”, ami a kormány álláspontjának széles körű támogatását sugallja anélkül, hogy bizonyítékokat vagy forrásokat jelölne meg. Ez kihasználja az emberek természetes hajlamát, hogy a vélt többséghez igazodjanak, így a kormány álláspontja legitimebbnek és szélesebb körben elfogadottnak tűnik.
Továbbá a konzultáció következetesen negatív kereteket alkalmaz az alternatív nézőpontok vagy politikai irányok bemutatásakor. A kérdések szisztematikusan kedvezőtlen kifejezésekkel mutatják be az ellenzéki álláspontokat, miközben a kormányzati narratívákat pozitívan jellemzik. Ez megerősíti a Fidesz kommunikációját belengő jók és rosszak ellenállását. A konzultációk gyakran hamis dilemmákat alkalmaznak, mesterségesen korlátozva a válaszlehetőségeket, hogy azt az illúziót keltsék, hogy az állampolgároknak a Fidesz és elfogadhatatlan alternatívák között kell választaniuk.Ez a technika a válaszadókat arra kényszeríti, hogy támogassák a kormány álláspontját, mivel gyakorlatilag megszünteti az alternatív választási lehetőségeket.
Talán a korábban említett manipulatív eszközöknél is aggasztóbb, hogy a konzultációs kérdésekbe szisztematikusan hamis információkat építenek be. Például, a hírhedt „Stop Soros” konzultáció teljes egészében George Soros állítólagos tömeges bevándorlási terveiről szóló koholt állításokra épült. A hétvégén beígért nemzeti konzultáció is valami hasonlót sejtet, tekintve, hogy az Indexen névtelenül publikált, a Tisza által tagadott hírekre szeretné építeni a kérdéseket a miniszterelnök.
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatóinak tavaly jelent meg egy könyvfejezete, melyben részletesen is bemutatják a nemzeti konzultációk valóságtorzító működését. Az angol nyelvű könyvfejezetitt érhető el.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!