Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

Politikai tartalmak online fogyasztása és a Megafon megítélése

A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választás kampányában 1000 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves kutatást végzett. A célunk az volt, hogy jobban megértsük az online tartalomfogyasztás néhány aspektusát, valamint képet kapjunk a Megafon ismertségéről és megítéléséről. Az adatfelvételt és az adatelemzést a Závecz Research készítette.

Az internetes tájékozódás széles körben elterjedt, a válaszadók felére jellemző az online hírforrások használata. Népszerűek az online beszélgetős műsorok is (youtube, podcast), a válaszadók 48 százaléka tájékozódik legalább alkalmanként ilyen módon a politikáról és a közéletről. 

A közösségi média platformok használata széles körben elterjed és a megkérdezettek többsége szokott közéleti tartalommal találkozni ezeket az oldalakon, 44 százalék legalább heti rendszerességgel.  

Ez a kutatás is mutatja, hogy a felhasználói tudatosság napjainkban mennyire fontos kérdés. A válaszadók harmada legalább heti szinten kattint különböző digitális platformok (pl. Google, Facebook) algoritmusa által felkínált cikkekre. 

Figyelemreméltó, hogy az internetes hírfogyasztók mindössze 45 százaléka állította, hogy csak olyan forrásból tájékozódik, amit ismer és megbízhatónak tart. Ugyanakkor 53 százalék arról számolt be, hogy nem mindig figyel oda, milyen forrásból származik az az információ, amivel találkozik. Nem meglepő, hogy a válaszadók nem igazán bíznak azoknak az információknak az igazságtartalmában, amelyekkel az interneten találkoznak. 

A kutatás egyik célja volt, hogy a Megafon ismertségét és az ezzel kapcsolatos tudatosságot is mérje. Kiderült, hogy a Megafon-csoportba tartozó politikai influenszerek ismertsége nem túlságosan magas: A válaszadók 43 százaléka ismeri legalább egy influenszer nevét, a legnépszerűbb szereplő (Apáti Bence) ismertsége 30 százalékos. Azok körében, akik legalább egy influenszer nevét ismerik, 29 százalék tudja a nevet a Megafonhoz kötni. 

Ha a teljes mintát nézzük, csak minden ötödik válaszadó ismeri a Megafont. Azok körében, akik ismerik valamelyik influenszer vagy a Megafon nevét, a válaszadók harmada legalább heti szinten találkozik hozzájuk köthető videóval. A Tisza-szavazók, a megyeszékhelyen élők és a diplomások találkoznak a legnagyobb arányban ilyen videókkal. 

A Megafon tartalmak megítélése nem annyira egyöntetűen negatív, mint azt sokan gondolják. A videót már látott válaszadók csak 39 százaléka mondja határozottan, hogy soha nem nézi végig ezeket az anyagokat. Azok körében, akik szoktak találkozni Megafon videóival, mindössze 37 százalék állítja, hogy nagyon zavarják ezek a tartalmak. 

Az a tény, hogy a Megafon a kormányoldalhoz áll közel, meglehetősen széles körben, 76 százalékban ismert azok körében, akik találkoztak már a Megafon nevével. A tudatosság hiányára utal azonban az, hogy a Megafon tartalmakkal találkozó válaszadók körében mindössze 30 százalék tudja, hogy fizetett tartalomról van szó. 

Blog Megafon Zavecz

A Megafont ismerő válaszadók közel kétharmada nem tartja hitelesnek ezeket a tartalmakat. A válaszadók mindössze harmada állítja, hogy nem változott a véleménye az elmúlt időszakban, és háromszor annyian mondják, hogy kedvezőtlenebb lett a véleményük (36 százalék), mint ahány válaszadó kedvezőbben látja a Megafon tevékenységét (12 százalék) a korábbiakhoz képest.

A tanulmány itt érhető el. 

 

* * *

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját. 

Emif Disclaimer Logok

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás