Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

Miért baj, hogy már megint konzultálunk? Nagyszabású kommunikációs kampány hazugságokra alapozva

A nemzeti konzultáció tökéletesen bemutatja, hogyan tudják az autoriter kormányok a demokratikus intézményeket és nyelvet saját kommunikációs stratégiáik szolgálatába állítani, miközben fenntartják a nyilvános részvétel látszatát. Azáltal, hogy milliárdokat költ ezekre a kampányokra, a kormány hatékony eszközt hoz létre a közvélemény formálására, a vitatott narratívák legitimálására és a közbeszéd feletti kontroll fenntartására. Horváth Kata írása.

  A nemzeti konzultáció 2010 óta  a kormányzati kommunikáció egyedi formája Magyarországon, amelyet demokratikus részvételnek álcáznak. Ezeket a nagyszabású kérdőíves kampányokat a közvélemény fontos politikai kérdésekkel kapcsolatos véleményének felmérésére szolgáló eszközeként mutatják be. Valójában azonban elsősorban kifinomult propagandaeszközként működnek, amelyek célja a közvélemény alakítása, nem pedig a polgárok véleményének valódi megismerése. A demokratikus rendszerekben megszokott nyilvános konzultációktól eltérően a magyarországi nemzeti konzultációkat irányított kérdések, manipulatív megfogalmazás, teljes átláthatatlanság és előre meghatározott eredmények jellemzik, amelyek a kormányzati döntések legitimálását szolgálják, miközben a demokratikus részvétel illúzióját keltik. Ráadásul az eredmények egyáltalán nem megbízhatóak, ahogy erre a Kutyapárt számos akciója felhívta már a figyelmet, sőt az online is kitölthető konzultációk felülete a legalapvetőbb biztonsági elemeket se tartalmazta, hamis adatokkal, akárhányszor ki lehetett tölteni az álkérdőívet.

A nemzeti konzultáció már többször is sikeresnek módszernek bizonyult a politikai témák alakítására, amely egyszerre teremt hamis képet az állampolgárok bevonásáról, illetve a cselekvő kormányzatról, de még inkább hónapokon át uralja a közbeszédet azáltal, hogy minden médiafelületet képes betölteni a kapcsolódó üzeneteivel. A hétvégi kötcsei beszédében maga Orbán Viktor is kampányeszközként hivatkozott a nemzeti konzultációra, ami a Fidesz mozgósítását fogja elősegíteni. 

Ezek a demokratikus látszatot keltő nagyszabású kampányok ráadásul felfoghatatlan költséget jelentenek. A 2024-es gazdaságpolitikai konzultáció például legalább 10,7 milliárd forintba került az adófizetőknek, a kültéri plakátkampány nélkül is. Ez kilencszerese annak az összegnek, amelyet egy-egy politikai párt a 2022-es választási kampány egész ideje alatt törvényesen költhetett. A kiadások megoszlása jól mutatja a kampány nagyságrendjét: 4,2 milliárd forintot költöttek online sajtófelületek megvásárlására, 3,4 milliárdot tévés, 2,6 milliárdot a nyomtatott sajtó és 376 milliót rádiós reklámokra.

A nemzeti konzultációk egésze egy fundamentális torzításon épülnek, vagyis hogy valódi demokratikus eszközként mutatják be őket, miközben valójában kifinomult kommunikációs kampányként szolgálnak. A kormány ezeket a kezdeményezéseket példátlan lehetőségként állítja be az állampolgárok számára, hogy befolyásolják a politikát, a fideszes politikusok pedig azt állítják, hogy ezek „erős felhatalmazást” adnak a miniszterelnök intézkedéseihez, különösen az Európai Unióval folytatott tárgyalások során. Ezek a konzultációk azonban nem bírnak jogi erővel, sem a magyar kormányt, sem az Európai Unió intézményeit nem kötik. A folyamat hamis demokratikus részvételi érzetet kelt, miközben a kormány teljes ellenőrzést gyakorol a narratíva és az eredmények felett.

Emellett az egyes kérdőívek is számos manipulatív eszközzel igyekeznek megtéveszteni az állampolgárokat. A Lakmusz a kérdőívek elemzésekor kifinomult manipulációs technikákat tárt fel, amelyek célja, hogy a válaszadókat a kormány által preferált válaszok felé tereljék. Például, a „névtelen többség” létrehozása olyan kifejezésekkel, mint „vannak, akik úgy vélik”, ami a kormány álláspontjának széles körű támogatását sugallja anélkül, hogy bizonyítékokat vagy forrásokat jelölne meg. Ez kihasználja az emberek természetes hajlamát, hogy a vélt többséghez igazodjanak, így a kormány álláspontja legitimebbnek és szélesebb körben elfogadottnak tűnik.

Továbbá a konzultáció következetesen negatív kereteket alkalmaz az alternatív nézőpontok vagy politikai irányok bemutatásakor. A kérdések szisztematikusan kedvezőtlen kifejezésekkel mutatják be az ellenzéki álláspontokat, miközben a kormányzati narratívákat pozitívan jellemzik. Ez megerősíti a Fidesz kommunikációját belengő jók és rosszak ellenállását. A konzultációk gyakran hamis dilemmákat alkalmaznak, mesterségesen korlátozva a válaszlehetőségeket, hogy azt az illúziót keltsék, hogy az állampolgároknak a Fidesz és elfogadhatatlan alternatívák között kell választaniuk. Ez a technika a válaszadókat arra kényszeríti, hogy támogassák a kormány álláspontját, mivel gyakorlatilag megszünteti az alternatív választási lehetőségeket.

Talán a korábban említett manipulatív eszközöknél is aggasztóbb, hogy a konzultációs kérdésekbe szisztematikusan hamis információkat építenek be. Például, a hírhedt „Stop Soros” konzultáció teljes egészében George Soros állítólagos tömeges bevándorlási terveiről szóló koholt állításokra épült. A hétvégén beígért nemzeti konzultáció is valami hasonlót sejtet, tekintve, hogy az Indexen névtelenül publikált, a Tisza által tagadott hírekre szeretné építeni a kérdéseket a miniszterelnök.

A Mérték Médiaelemző Műhely kutatóinak tavaly jelent meg egy könyvfejezete, melyben részletesen is bemutatják a nemzeti konzultációk valóságtorzító működését. Az angol nyelvű könyvfejezet itt érhető el.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás