2024 márciusában a Megafon közel 90 millió forintért promotálta tíz influenszerének tartalmait, mi ebből a legnagyobb összeggel hirdetett videókat néztük meg. Horváth Kata írása.
A vizsgált 30 videót egyenként legalább 1 millió forinttal hirdették a Facebookon, de mivel több videó esetében egyszerre több hirdetés is futott, a videónkénti összeg valószínűleg lényegesen magasabb.
A hónap első felében főleg a “háborús baloldal” ellen hangoló, a harmadik világháborúval riogató tartalmakat készítettek a megafonos influenszerek. A témáról szóló elemzésünk itt érhető el.
Március utolsó hetében Magyar Péter hiteltelenítése került a fókuszba, tíz videót elemeztünk ebben a témában.
A videók célja egyértelműen Magyar Péter hiteltelenítése, illetve a nyilvánosságra hozott hangfelvétel politikai súlyának átkeretezése. Az ellenségkép megalkotásához Varga Judit interjújából emelnek ki részleteket, Magyar Pétert így „nőbántalmazóként” és a baloldal „új messiásaként” ábrázolják.
A Megafon a hónapban közel 90 millió forint összértékű hirdetéseinek a felét március 24-e után költötte el, ennek a legjelentősebb része a magyarpéterezésre ment el. Február elején a kegyelmi botrány kapcsán a Megafon influenszerei is zászlajukra tűzték Magyar Péter lejáratását, illetve személyeskedő kommentharcba kezdtek vele. Február második felére azonban, ahogy a Lakmusz is megírta, eltűnt minden Megafon hirdetés ebben a témában. Március közepétől újabb fordulat következett – a hangfelvétel, amelyben a volt igazságügyi miniszter arról beszélt, hogy Rogán Antalék kihúzatták magukat a Schadl–Völner-iratokból, március 26-i nyilvánosságra hozatala után magasabb fokozatra kapcsolt a kormánypárti lejárató kampány. A Political Capital elemzésében is látható, hogy a kormányoldal 2 hét alatt közel 121 millió forintot költött Magyar Péter lejáratására. Ez az összes többi ellenségképző tartalomra – ukrajnai orosz invázió, dollárbal és dollármédia – költött összeg duplája.
A visszakapcsolt kampány célja jól láthatóan Magyar Péter hiteltelenítése, illetve a volt igazságügyi miniszter exférje által nyilvánosságra hozott felvétel jelentőségének átkeretezése. A hiteltelenítéshez a Varga Judit által posztolt, illetve a Frizbi-interjúban mondott kijelentéseit felhasználva, azokat felerősítve és eltúlozva bizonygatják, hogy Magyar Péter “agresszív nőbántalmazó” (Korondy 3). Továbbá két videót leszámítva mindegyik a baloldalhoz köti Magyart, olyan kijelentésekkel, mint, hogy ő “a baloldal új messiása” (Bohár 9; Korondy 3; Trombitás 5), “új reménysége” (Bohár 11; Bohár 12; Szarvas 9), esetleg “sztárocskája” (Apáti 7). Ezzel Magyar Pétert, mint aktuális ellenséget a már jól bejáratott gonosz baloldal főellenség képéhez társítják. Az ellenségképző narratíva szerint a baloldaliak “magát az ördögöt is képesek lennének szeretni saját politikai értékeik miatt” (Bohár 11), így az sem zavarja őket, hogy Magyar Péter hogyan “terrorizálta” (Korondy 3; Ibolya 6) évekig a volt feleségét.
Szintén a Magyar Péter, mint agresszív nőbántalmazó narratívát használta fel a baloldal elleni lejáratáshoz Bohár Dániel – akinek csak ebben a témában négy videója is a legdrágábban hirdetettek között volt márciusban -, egyik videójához (Bohár 10), baloldalinak bélyegzett közszereplőket, művészeket és újságírókat hívott fel, hogy megkérdezze, “nekik belefér-e a kapcsolati erőszak”. A megvágott videó azt a látszatot kelti, mintha a megkérdezettek támogatnák az ilyen jellegű bántalmazást.
A hónap tíz legdrágábban hirdetett Magyar Péter videójából öt március 28-án jelent meg, mindegyikben Varga Judit Frizbi-interjúban elhangzott kijelentéseit igyekeztek felerősíteni, felnagyítani. A volt igazságügyi miniszter szavait idézve Magyar Péter “agresszív” (Szarvas 9; Bohár 11), “örökösen frusztrált nőbántalmazó” (Bohár 12) képében jelenik meg, de az influenszerek a magyar politikában és közéletben egyébként meghatározó hangfelvétel jelentőségét is igyekeztek a saját narratívájuknak megfelelően átkeretezni. Értelmezésükben Magyar Péter “önös érdekből” (Bohár 12) kegyetlenül “zsarolta” (Szarvas 9; Korondy 3; Bohár 12; Bohár 11; Apáti 7) volt feleségét, mert félt, hogy elveszíti a “zsíros állásokat” (Apáti 7), amiket Varga Judit szerzett neki – szerintük ugyanis a volt igazságügyi miniszter nélkül ezeket a pozíciókat nem kaphatta volna meg.
A főellenség, a gonosz baloldal mellett a “dollár/balos média” is megjelenik a narratívák sorában, akik mindennek ellenére “sztárolják” (Trombitás 5) Magyar Pétert, “a balos média és a balos celebek új szerelemprojektjét” (Apáti 7). Hogy a néző biztosan tudja, mely médiumokról van szó, ennek illusztrálásához a különböző ellenséges médiumok logóit, vagy újságírói is feltűnnek a montázsolt képeken.
Ahogy az összefoglaló táblázat is mutatja, a Magyar Péterről készített hiteltelenítő videók között a szavak, illetve a felhasznált narratívák szintjén is sok az azonosság.
A legdrágábban hirdetett tíz videó közül Ibolya Csenge két tartalma (Ibolya 5; Ibolya 6) kilóg abból a szempontból, hogy az influenszer nem kötötte még össze Magyar Pétert a baloldallal. Ő kifejezetten csak Varga Judit Facebook-posztjait felhasználva igyekezett átkeretezni a Magyar Péter által készített hangfelvétel jelentőségét. Mindkét videóban a férfi sikertelenségére vezette vissza az egész bántalmazást, egy bosszúhadjáratként és anyagi indíttatású zsarolásként bemutatva a hangfelvétel elkészítését. Ahogy mondta; “Varga Judit nélkül egy semmirekellő, komplexusos senki” (Ibolya 6), mivel “kizárólag a felesége hátára kapaszkodva ért el sikereket” (Ibolya 5), továbbá “önerőből nem ment semmire, munkahelyeiről kirúgták, felesége nélkül tényleg egy senki lett belőle” (Ibolya 6).
A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!