Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

“A baloldal új messiása” – Magyar Péter kampány visszakapcsolva

2024 márciusában a Megafon közel 90 millió forintért promotálta tíz influenszerének tartalmait, mi ebből a legnagyobb összeggel hirdetett videókat néztük meg. Horváth Kata írása.

  • A vizsgált 30 videót egyenként legalább 1 millió forinttal hirdették a Facebookon, de mivel több videó esetében egyszerre több hirdetés is futott, a videónkénti összeg valószínűleg lényegesen magasabb. 
  • A hónap első felében főleg a “háborús baloldal” ellen hangoló, a harmadik világháborúval riogató tartalmakat készítettek a megafonos influenszerek. A témáról szóló elemzésünk itt érhető el. 
  • Március utolsó hetében Magyar Péter hiteltelenítése került a fókuszba, tíz videót elemeztünk ebben a témában. 
  • A videók célja egyértelműen Magyar Péter hiteltelenítése, illetve a nyilvánosságra hozott hangfelvétel politikai súlyának átkeretezése. Az ellenségkép megalkotásához Varga Judit interjújából emelnek ki részleteket, Magyar Pétert így „nőbántalmazóként” és a baloldal „új messiásaként” ábrázolják.

Mp Borító

A Megafon a hónapban közel 90 millió forint összértékű hirdetéseinek a felét március 24-e után költötte el, ennek a legjelentősebb része a magyarpéterezésre ment el. Február elején a kegyelmi botrány kapcsán a Megafon influenszerei is zászlajukra tűzték Magyar Péter lejáratását, illetve személyeskedő kommentharcba kezdtek vele. Február második felére azonban, ahogy a Lakmusz is megírta, eltűnt minden Megafon hirdetés ebben a témában. Március közepétől újabb fordulat következett – a hangfelvétel, amelyben a volt igazságügyi miniszter arról beszélt, hogy Rogán Antalék kihúzatták magukat a Schadl–Völner-iratokból, március 26-i nyilvánosságra hozatala után magasabb fokozatra kapcsolt a kormánypárti lejárató kampány. A Political Capital elemzésében is látható, hogy a kormányoldal 2 hét alatt közel 121 millió forintot költött Magyar Péter lejáratására. Ez az összes többi ellenségképző tartalomra – ukrajnai orosz invázió, dollárbal és dollármédia –  költött összeg duplája. 

A visszakapcsolt kampány célja jól láthatóan Magyar Péter hiteltelenítése, illetve a volt igazságügyi miniszter exférje által nyilvánosságra hozott felvétel jelentőségének átkeretezése. A hiteltelenítéshez a Varga Judit által posztolt, illetve a Frizbi-interjúban mondott kijelentéseit felhasználva, azokat felerősítve és eltúlozva bizonygatják, hogy Magyar Péter “agresszív nőbántalmazó” (Korondy 3). Továbbá két videót leszámítva mindegyik a baloldalhoz köti Magyart, olyan kijelentésekkel, mint, hogy ő “a baloldal új messiása” (Bohár 9; Korondy 3; Trombitás 5), “új reménysége” (Bohár 11; Bohár 12; Szarvas 9), esetleg “sztárocskája” (Apáti 7). Ezzel Magyar Pétert, mint aktuális ellenséget a már jól bejáratott gonosz baloldal főellenség képéhez társítják. Az ellenségképző narratíva szerint a baloldaliak “magát az ördögöt is képesek lennének szeretni saját politikai értékeik miatt” (Bohár 11), így az sem zavarja őket, hogy Magyar Péter hogyan “terrorizálta” (Korondy 3; Ibolya 6) évekig a volt feleségét. 

Szintén a Magyar Péter, mint agresszív nőbántalmazó narratívát használta fel a baloldal elleni lejáratáshoz Bohár Dániel – akinek csak ebben a témában négy videója is a legdrágábban hirdetettek között volt márciusban -, egyik videójához (Bohár 10), baloldalinak bélyegzett közszereplőket, művészeket és újságírókat hívott fel, hogy megkérdezze, “nekik belefér-e a kapcsolati erőszak”. A megvágott videó azt a látszatot kelti, mintha a megkérdezettek támogatnák az ilyen jellegű bántalmazást.

Mp Varga Judit

A hónap tíz legdrágábban hirdetett Magyar Péter videójából öt március 28-án jelent meg, mindegyikben Varga Judit Frizbi-interjúban elhangzott kijelentéseit igyekeztek felerősíteni, felnagyítani. A volt igazságügyi miniszter szavait idézve Magyar Péter “agresszív” (Szarvas 9; Bohár 11), “örökösen frusztrált nőbántalmazó” (Bohár 12) képében jelenik meg, de az influenszerek a magyar politikában és közéletben egyébként meghatározó hangfelvétel jelentőségét is igyekeztek a saját narratívájuknak megfelelően átkeretezni. Értelmezésükben Magyar Péter “önös érdekből” (Bohár 12) kegyetlenül “zsarolta” (Szarvas 9; Korondy 3; Bohár 12; Bohár 11; Apáti 7) volt feleségét, mert félt, hogy elveszíti a “zsíros állásokat” (Apáti 7), amiket Varga Judit szerzett neki – szerintük ugyanis a volt igazságügyi miniszter nélkül ezeket a pozíciókat nem kaphatta volna meg.

Mp Média

A főellenség, a gonosz baloldal mellett a “dollár/balos média” is megjelenik a narratívák sorában, akik mindennek ellenére “sztárolják” (Trombitás 5) Magyar Pétert, “a balos média és a balos celebek új szerelemprojektjét” (Apáti 7). Hogy a néző biztosan tudja, mely médiumokról van szó, ennek illusztrálásához a különböző ellenséges médiumok logóit, vagy újságírói is feltűnnek a montázsolt képeken. 

Mp Táblázat

Ahogy az összefoglaló táblázat is mutatja, a Magyar Péterről készített hiteltelenítő videók között a szavak, illetve a felhasznált narratívák szintjén is sok az azonosság. 

 

A legdrágábban hirdetett tíz videó közül Ibolya Csenge két tartalma (Ibolya 5; Ibolya 6) kilóg abból a szempontból, hogy az influenszer nem kötötte még össze Magyar Pétert a baloldallal. Ő kifejezetten csak Varga Judit Facebook-posztjait felhasználva igyekezett átkeretezni a Magyar Péter által készített hangfelvétel jelentőségét. Mindkét videóban a férfi sikertelenségére vezette vissza az egész bántalmazást, egy bosszúhadjáratként és anyagi indíttatású zsarolásként bemutatva a hangfelvétel elkészítését. Ahogy mondta; “Varga Judit nélkül egy semmirekellő, komplexusos senki” (Ibolya 6), mivel “kizárólag a felesége hátára kapaszkodva ért el sikereket” (Ibolya 5), továbbá “önerőből nem ment semmire, munkahelyeiről kirúgták, felesége nélkül tényleg egy senki lett belőle” (Ibolya 6). 

Vizsgált videók:

Apáti Bencse 7 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=2679660978876672 

Bohár Dániel 9 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=420554550516814 

Bohár Dániel 10 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=1388132251812608 

Bohár Dániel 11 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=391638046980521 

Bohár Dániel 12 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=710858100966656  

Ibolya Csenge 5 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=852047333349295  

Ibolya Csenge 6 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=939532031044289 

Korondy Tamás 3 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=721992183466524 

Trombitás Kristóf 5 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=817361096904287

Szarvas Szilveszter 9 – https://www.facebook.com/ads/library/?id=1137478940584647 

 

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

Emif Disclaimer Logok

Megosztás