
Politikai tájékoztatás a kampányidőszakban – Az országos híradók elemzése 4.
A kampányidőszak végéhez közeledve nem mondhatunk sok újdonságot. A kiegyensúlyozott, a versengő politikai erők tárgyilagos bemutatása továbbra is csak az...
A médiafigyeléssel foglalkozó pozsonyi szervezet, a MEMO98 magyarországi partnereként a Mérték egy olyan kutatásban vett részt, amely a visegrádi országok pártjainak Facebook-kampányait vizsgálta az európai parlamenti választások alatt. Bódi Jenő összefoglalója az eredményekről.
Az európai parlamenti választási kampány ideje alatt a négy ország több mint 40 pártjának hivatalos Facebook-oldalait elemeztük. A hasonló vizsgálatokkal ellentétben nemcsak az olyan könnyen számszerűsíthető adatokat figyeltük, mint a pártok Facebook posztjaira érkező reakciók száma, hanem a nagyjából 6 ezer bejegyzés témáit is.
A MEMO98 által közzétett előzetes kutatási jelentés szerint – amely még nem tartalmazza a kampány utolsó tíz napjának adatait – mind a négy országra jellemző volt, hogy a Facebookon a pártok legtöbbször hazai ügyekkel foglalkoztak a kampány ideje alatt. A MEMO98 vezetője, Rasto Kužel sajtótájékoztatóján elmondta, hogy ezt olyan, már az EP-választással kapcsolatos témák követik, mint a kampányesemények, az Európai Unió szociális politikája és a migráció – utóbbi a Fidesz szinte egyetlen témára fókuszáló kampányának köszönhetően. A többi országban zajló kampányokban egy téma se vált ennyire meghatározóvá. Csehországban a keleti és nyugati élelmiszerek minőségi különbsége volt fontos kérdés.
A migráció témája még érdekesebb, ha a kapott reakciók felől is vizsgáljuk: e sorban már a harmadik helyezett. A migrációra érkezett reakciók száma a két legnépszerűbb témáéval vetekszik, noha azokat a négy országban nagyjából hatszor-hétszer annyi Facebook-bejegyzés gyűjtötte össze. Azt nyilván csak találgatni tudjuk, hogy a Fidesz-posztjainak a népszerűsége minek köszönhető: a párt a közösségi médiában szinte csak mémeket oszt meg. Ezek terjedését pedig az a szigorúan kontrollált – helyi politikusokból, aktivistákból álló – hálózat segíti, amellyel korábban már a sajtó is foglalkozott.
A kutatási adatok között a magyarok politikai szempontból is jelentős Facebook-függősége is szembeöltő. A legtöbb követővel a hazai pártok rendelkeznek. Félmilliós táborával (egyelőre még?) a Jobbik a legnagyobb párt a Facebookon a V4-országok közül, őket azonban a Magyar Kétfarkú Kutya Párt követi. A harmadik helyen a lengyel populista párt, a Kukiz’ 15 kicsivel előzi a negyedik Fideszt. A közzétett posztok száma, gyakorisága alapján is jól teljesítettek a magyarországi pártok, az azokra érkező reakciók és lájkok szempontjából pedig már kifejezetten taroltak. A magyarországi pártok gyűjtötték be összesen ezek több mint felét – itt a Fidesz számai kiugróak a négy ország összes pártjához képest. Az pedig már a kampányok jellege – vagy akár a magyar pesszimizmus örök témája – szempontjából érdekes adalék, hogy például a lengyel pártokra érkezett jóval kevesebb reakció között mégis több a pozitív érzelemkifejezés: a felhasználók által kiosztott mosolyok és szívek száma nagyobb.
A kampányidőszak végéhez közeledve nem mondhatunk sok újdonságot. A kiegyensúlyozott, a versengő politikai erők tárgyilagos bemutatása továbbra is csak az...
The fourth week of the campaign period has also concluded now. RTL’s news show is still the only one characterised...
Véget ért a kampányidőszak negyedik hete is. A pártok programjának bemutatása, a nézők tárgyilagos és kiegyensúlyozott tájékoztatása továbbra is csak...
Numerous articles by journalists have looked at the Hungarian Television’s (that is the public service television channels) reports on the...