Az M1/Duna Híradótartalomelemzése során azt állapítottuk meg (15. táblázat a 73. oldalon), hogy a hírműsorban a vizsgált időszakokban leggyakrabban (36 esetben) az ellenzéki pártok pozitív üzenetei és majdnem ugyanekkora mértékben (35) a kormányzati kommunikációnak a békepárti Magyarországról szóló narratívája jelent meg. Mielőtt abba az álomképbe ringatnánk magunkat, hogy az MTVA hírműsora teljesíti közszolgálati kötelezettségét, azaz kiegyensúlyozott képet mutat a politikai pártok üzeneteiről, érdemes hangsúlyozni elemzésünk másik állítását. Az ellenzéki üzenetek első helyezése a narratívák listájában inkább csak az elemzés módszertana által okozott látszat: ezek az ellenzéki megszólalások mindegyik Híradóban többnyire sajtótájékoztatók rövid, 20-30 másodpercnyi részletei voltak, amelyeket a műsorban jóval nagyobb terjedelemben az ellenzéki pártokkal szemben kritikus narratívákat tartalmazó hírelemek vettek körül.
Mindezt jól mutatják elemzésünk eredményei is az M1/Duna Híradójában uralkodó többi narratíváról: a háborúpártisággal vádolt ellenzék, Európai Unió vagy általában a „Nyugat”, azaz a NATO és az Egyesült Államok tartoztak a leggyakoribb narratívák közé. A közmédia televíziós és rádiós hírműsorai meglehetősen hasonlítottak egymásra a narratívák célpontjai szempontjából. A negatív narratívák elsősorban az ellenzéki szereplőkre, leginkább Karácsony Gergelyre és Magyar Péterre, valamint az Európai Unió politikusaira, míg a pozitív narratívák kormányzati és kormánypárti szereplőkre irányultak – utóbbiak pozitív szereplésének meghatározó része (41 százalék) az M1/Duna Híradóban a békepárti Magyarország narratívájához kötődött.
E narratívák működését talán jobban érzékelhetjük, ha a kvantitatív elemzés számszerű eredményei mellett egyetlen adást is szemügyre veszünk. A 2024. június 3-i M1 Híradó nemcsak azért lehet érdekes, mert a választási kampány utolsó hetének első napjára esett, hanem mert aznap mutatta be az M1 a Jó világ című – nem sokkal korábban elindított – külpolitikai műsorát. Ennek ajánlóját – meglehetősen sajátos szerkesztői döntés nyomán – a 18 órás Híradó harmadik hírelemeként sugározták. Aznap este a közszolgálati hírműsor nézői először Szijjártó Péter külügyminiszter megszólalása nyomán arról értesülhettek, hogy „Brüsszelben most próbálják eltüntetni az utolsó akadályt is a háború útjából.” Ennek kapcsán négy és fél percben nemcsak azzal foglalkoztak, hogy a “háborúpárti” brüsszeli elit hogyan támadja a “békepárti” Magyarországot, hanem felidézték erről Orbán Viktornak a két nappal korábbi békemeneten elmondott véleményét is. Ezután második hírelemként ismét Orbán Viktor miniszterelnök – egyenesen nagyszalontai kampánygyűléséről – figyelmeztette 37 másodpercen át a tévénézőket a választások általa vélelmezett tétjére: „Június 9-én még megállíthatjuk a háborús menetet.”
A háború vagy béke kérdésén a hírműsor első öt percében talán még bizonytalankodó nézőket a Jó világ ezután következő négy perces ajánlója segítette eligazodni a háborús külpolitikai helyzetben. A választási kampány kellős közepén a közmédia egészen Hirosimáig reptette Joó Csaba külpolitikai szerkesztőt és stábját, hogy a voksolás előtt pár nappal bemutathassák a „háború borzalmait”. És hogy 2024. június 3-án este 18.05 körül a hirosimai gombafelhőről készült korabeli felvétellel illusztrálva (1. kép) elmondhassák az M1 napi Híradójában: „1945. augusztus 6-a. Az Egyesült Államok atombombát dob egy japán városra, Hirosimára. A csaknem 80 évvel ezelőtt készült felvételek kísértetiesen hasonlítanak a mostani Harkiv utcáira.” Az ajánlóból megtudhattuk, Joó szerkesztő találkozott az atomtámadás túlélőivel, megtekintette Hirosimában a Béke Emlékművét, majd egy újabb helyszínen, Ungváron átélt egy légiriadót, és ott egy ukrajnai magyar háborús özveggyel is beszélgetett. A műsorajánló itt nem ért véget, hiszen a Híradó szerkesztői tudják, a narratíva rejtett üzenetét le kell lehorgonyozniuk a nézők számára. Ennek érdekében Joó szerkesztő ukrán katonák sírjai között járva a háború mögött húzódó „nagyhatalmi érdekekre” utalt, majd a közmédia New Yorkba is elutaztatta őt, hogy a városban becsengethessen Soros György házába interjút kérni (2. kép), miközben a narrátor elmondta: „A milliárdos már 30 éve betette a lábát Ukrajnába, ahol Joe Biden is régóta érintett ukrán ügyekben.”
kép A Hirosimában felrobbantott atombomba okozta gombafelhő képe az M1 Híradójának 18 órai adásában 2024. június 3-án, hétfőn
A háborús veszélyre figyelmeztető tudósítások ezzel még nem értek véget a június 3-i Híradóban. A negyedik hírelemben a TV2 hírműsora, a Tények riportját szemlézték, amelyben ukrajnai kényszersorozott katonák beszéltek a „háború borzalmairól.” Ötödik hírelemként pedig ismét szóhoz jutott Szijjártó Péter, aki az angolai külügyminiszterrel tárgyalva figyelmeztetett arra, hogy „Európának és Afrikának is érdeke, hogy mielőbb véget érjen a világháborús őrület.” A műsor további részében az ellenzéket kritizáló, a kormány gazdasági sikereit bemutató narratívák, valamint az ellenzék rövid, pozitív, a kormány narratíváihoz nem kapcsolódó, azokat nem veszélyeztető témái jelentek meg: például aznap a Mi Hazánk hatszázezer forintos temetési támogatás bevezetését javasolta. Azonban e hírelemek között is jutott műsoridő a kormányzati kampány fő üzenetének, háború és béke kérdésének sulykolására. Nacsa Lőrinc, a KDNP-frakció szóvivőjének erről szóló videója éppúgy befért az adásba, mint a műsor 22. percében Menczer Tamás Páty község melletti útavatója, amelynek fő üzenete az volt: „a Fidesz-KDNP az egyedüli békepárti politikai közösség Magyarországon”. A háborús narratívagyártás azonban még ezután is folytatódott a június 3-i Híradóban, hiszen a 8. hírelemben még a Tisza Pártot és Magyar Pétert is bemutatták egyszerre háborúpárti és sorosista politikusként. „Betiltaná a békepárti kampányt Magyar Péter” – tudósítottak közel 4 percben arról a felvetéséről, hogy petíciót indítana a háborúellenes kampány betiltásáért, mert a plakátok megzavarhatják a gyermekek lelki egészségét.
Ezek a példák jól illusztrálják azt, amit persze mindannyian tudunk: a közmédia hírműsorai a Fidesz-kormányzat választási kampányát kritikátlanul kiszolgáló politikai kommunikációs eszközök. Például akkor, amikor az M1 stábot utaztat a választási kampány kellős közepén Hirosimába azért, hogy külpolitikai műsorajánlónak álcázott formában a kampány utolsó hetében adásba kerülhessen a 2. világháborús atombomba gombafelhőjének képe az esti hírműsor hatodik percében. Az orosz-ukrán háború kirobbanása óta a közmédia hírcsatornájának nézői számára megszokott, hogy a nyugati országok vezetőit állandóan háborús pszichózisban szenvedő alakokként, az ellenzéki politikusokat pedig szimplán háborúpártiként mutatják be. A 2024. június 3-án este 18 órakor sugárzott 29 és fél perces Híradóban összesen 12-szer beszélt valamelyik szereplő a Fidesz-kampány üzenetéről, a „békepárti” magyar kormányzatról vagy valamelyik „háborúpárti” ellenfeléről.
kép Újságíró vagy politikai aktivista? – Az M1 szerkesztője „interjút kér” az orosz-ukrán háború kapcsán Soros György háza előtt
Egyetlen adás példáján keresztül is láthatjuk, hogy a kormányzati kampánnyal összefogva a műsor szerkesztői hogyan igyekeznek felkelteni a nézők háborúval kapcsolatos félelmeit, azok otthonába elhozni a veszélyes és fenyegető külvilág képét, amelyet ráadásul a kormányzat és a kormánypártok aktuális ellenfeleihez kapcsolnak. Háború és béke szembeállítása mellett ez a megosztó politikai retorika a műsorban megjelenő narratívákra általánosan is érvényes: tudjuk jól, ha az ellenzék nem „háborúpárti”, akkor legalább „migrációpárti”, esetleg „gyurcsányista” vagy „sorosista.” Mindegyik hasonlóan alkalmazott narratíva mögött felsejlik a kormányzati kommunikáció harcias, megosztó retorikája, amelynek célja, hogy Magyarországot a béke és a stabilitás szigeteként jelenítse meg, amit állandó fenyegetések érnek a kormányzat ellenfelei felől. A kormányzat ezért önmagát a haza védelmezőjeként ábrázolhatja, míg a valós társadalmi és közéleti problémákat, például a korrupciót, a gazdaság állapotát, a rosszul működő közszolgáltatásokat a közmédia hírműsora elhallgatja. Az M1 Híradó célja tehát nem a nézők alapos és átfogó tájékoztatása, hanem a kormányzat politikai napirendjének és a kormány szavazótáborának megerősítése.
A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat második része. Timár...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
Magyarország 2023-ban is távolabb került azoktól az európai demokráciáktól, ahol a sajtószabadság alapérték. A magyar médiakörnyezet 2010 óta tartó autokratikus...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!