Számos amerikai oszt meg álhíreket a különböző közösségi médiafelületeken azért, mert egyszerűen nem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy ellenőrizzék a tartalmak hitelességét – derül ki a Nature egyik új tanulmányából.
Egy nemzetközi kutatócsoport vizsgálata arra az eredményre jutott, hogy a téves híreknek a közösségi médiafelületeken történő terjesztés mögött az esetek 51,2 %-ában a figyelmetlenség áll. Egy másik, ehhez kapcsolódó kutatás pedig azt hangsúlyozza, hogy egyszerű eszközökkel is csökkenteni lehetne az álhírek terjedését – és ösztönözni a médiafogyasztókat arra, hogy a tartalmak közzététele előtt bizonyosodjanak meg a tartalmak hitelességéről.
“Úgy tűnik, hogy a közösségi média világa elvonja az emberek figyelmét a pontosságról” – állítja a tanulmány társszerzője, Gordon Pennycook, a University of Regina viselkedéstudományi kutatója. Állítása szerint noha az emberek gyakran képesek megkülönböztetni az igaz és hamis tartalmakat, a közösségi médiában való megosztás előtt erre mégsem fordítanak kellő figyelmet.
Pennycook és kollégái 7 viselkedéstudományi kísérlet eredményeinek összevetése után hozták nyilvánosságra eredményeiket. A kutatók az egyik kísérlethez olyan Twitter felhasználókat választottak ki, akik korábban két ismert jobboldali portálról osztottak meg linkeket. A hírportálokat a PolitiFact.com szakértői többször is megbízhatatlannak minősítették – ezek a Breitbart.com, illetve az Infowars.com. Az egyes kísérletekhez a mintavétel 401 felnőtt amerikaitól egészen 5 379 főig is terjedt.
Az egyes kísérletek során a kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy tekintsék meg a hírek alapvető elemeit – a címeket, az összefoglaló leadeket és a kísérő képeket. A kísérletben résztvevő tartalmak fele valós hírekből állt, azonban a tartalmak másik fele kitalált információ volt; a hírek egy része republikánus, a másik fele pedig demokrata párti volt. A résztvevőknek véletlenszerűen osztották ki a tartalmakat, és arra kérték őket, hogy döntsék el, hogy vajon hitelesnek tekinthető-e az adott tartalom és megosztanák-e a azt.
Az utolsó kísérlet során a kutatók privát üzeneteket küldtek 5 379 Twitter felhasználónak, akik nemrég tartalmakat osztottak meg az említett két jobboldali weboldalról. Az üzenetekben arra kérték a résztvevőket, hogy értékeljék egy hír címének valóságtartalmát egy, a politikával nem kapcsolatos témáról. A kutatók ezt követően figyelték a résztvevők által a következő 24 órában megosztott tartalmat.
A kutatások alapján a következő eredmény született arról, hogy miért osztanak meg téves információkat a közösségi médiában:
Egyharmada a résztvevőknek azért oszt meg téves híreket, mert nem veszi észre, hogy azok nem valósak.
A résztvevők több mint fele egyszerű figyelmetlenségből oszt meg téves információt terjesztő címeket.
A résztvevők túlnyomó többsége azt állította, hogy az információ hitelessége a politikai szimpátia felett áll – ez ellentétben áll azzal a feltevéssel, hogy az emberek azért osztanak meg téves információkat, hogy a számukra szimpatikus politikai csoportokat előnyhöz juttassák. A felmérésben résztvevők közel 60%-a mondja azt, hogy a megosztott tartalmak hitelessége és pontossága „rendkívül fontos”, körülbelül 25%-uk pedig „nagyon fontosnak” tartja.
A megosztások 15,8%-a esetén viszont igaz volt az az állítás, hogy azért osztanak meg álhíreket a közösségi médiában, hogy a számukra szimpatikus politikai közösséget előnyhöz juttassák és a nem kedvelt csoportok kedvezőtlen megítélést kapjanak.
A kutatás rávilágított arra is, hogy a közösségi médiafelületek kialakítása is hozzájárulhat a téves információk terjedéséhez. „Az eredményeink azt sugallják, hogy a közösségi média platformok jelenlegi kialakítása, amelyben a felhasználók gyorsan átpörgetik a fontos híreket és az érzelmeikre ható tartalmakat, és azonnali, számszerűsített közösségi visszajelzést kapnak megosztásukról, visszatarthatja az embereket a pontosságra való törekvéstől” – írják a szerzők.
A twitterezők, akik nemrégiben tartalmakat osztottak meg a két ismert, megkérdőjelezhető hitelességű oldalról, kevesebb téves információt osztottak meg, miután privát üzenetet kaptak arról, hogy értékeljék egyes hírek hitelességét. Az üzenetek megérkezése utáni 24 órában ezek a Twitter-felhasználók 2,8-szor nagyobb valószínűséggel osztottak meg egy mainstream hírforráshoz vezető linket, mint álhíreket vagy szélsőséges tartalmakat közlő oldalakra mutató linket.
Pennycook és kollégái megállapították, hogy a „Twitter-beavatkozás” (privát üzenetek küldése) különösen hatékonynak bizonyult azoknál az embereknél, akiknek több Twitter-követője van. Pennycook elmondta, hogy ez valószínűleg azért van így, mert a több követővel rendelkező Twitter-fiókok nagyobb hatással vannak a saját hálózataikon belül. Ehhez szorosan kapcsolódik az árral úszás effektusa is, ami befolyásolja a minőségi tartalmak megosztásának arányát is. Minél több, nagy követőtáborral rendelkező felhasználó oszt meg tartalmakat úgy, hogy korábban megbizonyosodott a hitelességéről, annál szélesebb körben terjedhet a valós tartalmak aránya.
Ezt elősegítve Pennycook szerint a közösségi médiafelületek ösztönözhetnék a minőségi tartalmak megosztását – és visszaterelhetnék a felhasználókat a valós tartalmak felé – azáltal, hogy a felhasználókat arra bíztatják, fordítsanak nagyobb figyelmet a pontosságra. Például a platformok rendszeresen megkérhetnék a felhasználókat, hogy értékeljék a véletlenszerűen kiválasztott címek pontosságát, hogy ezáltal finoman emlékeztessék őket a pontosságra – és ezzel egyidejűleg olyan hasznos tömeges értékelésekhez juthatnak, amelyek segíthetnek a téves információk felkutatásában és azonosításában.
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat második része. Timár...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választás kampányában 1000 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves kutatást végzett....