Évek óta elemezzük a közszolgálati csatornák híradóit Szúrópróba sorozatunkban, az eddigi 28 alkalom közül egyszer sem találtunk egy olyan hírműsort, mely tökéletesen megfelelt volna a médiatörvény által előírt követelményeknek. Viszont van jó példa közszolgálati műsorra is, bár nem évi százmilliárd forintból készül. Csak egy maroknyi ember készíti, de olyan témákat dolgoz fel, melyek igazi értéket képviselnek – ez Gulyás Márton Partizán nevű csatornája. Kovács Ildikó írása.
Már régebbenösszefoglaltuk, hogy milyen lenne ideális esetben a közszolgálati tájékoztatás. A 2010. évi CLXXX. törvény a médiaszolgáltatásokról és tömegkommunikációról minden tájékoztatást végző médiaszolgáltató számára kötelezettségként írja elő a kiegyensúlyozott tájékoztatást a közérdeklődésre számot tartó helyi, országos, nemzeti és európai, valamint Magyarország polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről, vitatott kérdésekről a tájékoztató és hírműsorokban. A törvényben kijelölt célként meghatározták a közszolgálati médiaszolgáltatásban megjelenő követelményeket, például eleget kell tennie a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatásnak és valamint tájékoztatásnak, továbbá az egyes eltérő vélemények ütköztetésének, a közösség ügyeivel kapcsolatos viták lefolytatásának, a megbízható tájékoztatáson alapuló, szabad véleményalkotáshoz való hozzájárulásnak. Az sem mindegy, hogy mindezt milyen stílusban teszik: a manipulatív hírszerkesztési gyakorlat, benne az elhallgatás vagy hogy nem adnak teret a kormánypárti politikusok megszólalásának szintén ellentétek a törvényi előírásokkal.
APartizán két éve jelent meg a Youtube-on, de idén tavasz óta napi szinten jelentkezik különböző adásokkal. A PartizánPOP & PartizánPOLITIKA sorozatban mélyinterjúkat készítenek közéleti személyiségekkel a politika és a popkultúra világából, a PartizánDOKU & RIPORT nevéhez híven riportokat és dokumentumfilmeket gyűjt, a DARÁLÓ & MARKOLÓ új kategóriát hozott létre, saját leírása szerint „Monológok és elemzések kompakt, összeszedett formában ledarálva – ez a Daráló. Interjúk, aktuális ügyek, kerekasztal-beszélgetések, ahol mi csak kérdezünk – ez a Markoló.”
A Partizán műsoraira jellemző sokszínűség hiányzik a jelenlegi közszolgálati műsorokból. Ezzel szemben Gulyás Márton el tudta érni, hogy meghívását elfogadtaGajdics Ottó újságíró vagyBayer Zsolt publicista is. 2020-ban Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere egyszer adott interjút azMTVA-n, kétszer a Partizánnak (itt ésitt), ez utóbbiak hangneme felelt meg inkább annak, amit a közszolgálati híradóktól várnánk el. Bárki legyen a meghívott partner, a Partizán műsorai nemcsak, hogy tágítják a nézők információs buborékát, de a higgadt, tiszteletteli és az igazi újságírása jellemző stílusa üde színfolt a politikai és információ műsorok között. A műsoraik megfelelnek a tárgyilagos és felelős hírszolgáltatásnak is, a napi megjelenés lehetőséget ad az azonnali reagálásokra akár a hazai, akár a nemzetközi eseményekkel kapcsolatban: legyen szó a covid kapcsán avakcináról és a járványról, alengyel abortusztörvényről, afehéroroszországi tüntetésről vagy azamerikai elnökválasztásról.
A közszolgálati műsorokban az utóbbi hónapokban keveset hallhattunk a SZFE tüntető diákjairól. Az egyik Partizán műsorbankaposvári diákokkal beszélgettek az egyetemi éveikről, de készült portré a SZFE új kuratóriumánakvezetőiről is. A „big picture” bemutatása jellemző az anyagaikra, mint ahogy az oknyomozó újságírás klasszikus eszközei is, legyen szó azOrbán-család történetéről, mely már közel négyszázezer megtekintésnél tart, vagySchmidt Máriáról.
Jó érzékkel találják meg azokat a szereplőket, akiket sokan ismernek és nagy érdeklődést váltanak ki. Így váltotta egymást a stúdiójukbanGyőzikétőlSzabó Kimmel Tamásig számos művész, alkotó vagy celeb, de ezeknél a riportalanyoknál is igazi interjú készült, nem a szokásos felszínes kérdések hangzanak el.
Örülnünk kellene ennek az online televíziónak, ahogy örül a százezerhez közelítő Youtube feliratkozó is, és örülnek azok a nézők, akik szavazatai alapján Gulyás Márton csapatával elnyerte a TASZ Szabad-díjközönségdíját. De akkor örülnénk igazán, ha hasonló színvonalúak, nyitottságúak és propagandamentesek lennének a magyar közszolgálati televízió hírműsorai is.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!