A Mérték Médiaelemző Műhely az utóbbi választáson a kampányok elemzésével próbált hozzájárulni ahhoz, hogy segítse a választópolgárokat és a választáson érdekelt intézményeket a kiegyensúlyozott tájékoztatás érvényesülésében, bemutassa a tájékozódni kívánó emberek lehetőségeit a választási kampány idején. A 2022-es országgyűlési választások idején a három nagy televízió (Duna, TV2, RTL Klub) esti híradói választási híreinek elemzését[1] már a kampányidőszak során is folyamatosan nyilvánosságra hozzuk. Mostani beszámolónk a kampány első tíz napjának (február 12. – február 22.) televíziós prezentációját mutatja be[2].
A korábbi évekhez hasonlóan a kampány időszakában is a kereskedelmi híradókat a bulvár hírek túlsúlya jellemzi és a Duna Tv híreiben is meghatározó a balesetek, tűzesetek, bűnügyek bemutatása. A közéleti hírek aránya valamennyi csatornánál lényegében a hírek egyharmadát tette ki, nagy többségüket beválogattuk a kódolt hírek közé, mivel direkt vagy indirekt módon, de érintették a választás lehetséges kimenetelét.
1.ábra – A választást direkt vagy indirekt módon érintő hírek aránya az egyes csatornák esti híradóiban
A választást direkt vagy indirekt módon érintő hírek aránya az egyes csatornák esti híradóiban
A híradókban szereplő témák gyakorisága (és itt csak a témaválasztásról van szó, nem a bemutatás módjáról) jól mutatja, hogy a vetélkedő felek esélyei igencsak egyenlőtlenek abban, hogy választási programjukat a választók alaposan megismerhessék.
2. ábra: A leggyakrabban szereplő témák az egyes csatornákon
A témaköröket aszerint vizsgálva, hogy az adott téma melyik fél napirendjéhez kapcsolódik inkább, látható, hogy a TV2 és a Duna csatornákon a kormány napirendjei a meghatározóak és az csak az RTL-nél jelennek meg az ellenzék napirendjéhez is köthető témák.
3. ábra: A hírek napirendek szerinti megoszlása az egyes csatornákon
A hírekben nem azonos eséllyel jelennek meg a választáson résztvevő politikai erők. Míg az RTL-nél kiegyenlítetten jelenik meg a kormányzati és nem kormányzati oldal, addig a TV2-nél ez az arány a kétharmadot is eléri a kormányerők oldalán. Az alábbi ábrán azt mutatjuk meg, hogyan alakult a kormányoldali (ideértve a kormányt is) és nem kormányoldali pártok megjelenési aránya.
4. ábra: Intézményes megjelenési gyakoriság az egyes csatornákon.
Kampányidőszakban különös jelentőséggel bír, hogy milyen mértékben van lehetősége a politikai szereplőnek személyes megszólalással ismertetni álláspontjukat, véleményüket. Míg az RTL híradókban a vetélkedő oldalak számára egyenlő esélyt biztosítanak, addig a másik két csatornán elenyésző a nem kormányoldali politikusok élőbeszédes megjelenésének lehetősége.
5. ábra: A politikusok élőbeszédben történő megjelenési lehetőségeinek aránya csatornánkként (mp)
A politikusok élőbeszédben történő megjelenési lehetőségeinek aránya csatornánkként (mp)
Sajátos szerkesztői gyakorlatot mutat, hogy jól meghatározható témákat gyakori ismétlésekkel, olykor alig valamilyen változtatással több napon keresztül is napi hírként mutatnak a kormány sikerét jobban segítő csatornák. A leegyszerűsített üzenetek sulykolása meghatározó gyakorlattá vált a közéleti hírek bemutatásának rovására. Az RTL kivételével szinte teljesen megszűnt a társadalmi történések többoldalú bemutatása, a vitatott kérdések többszempontú megjelenítése. Ha megjelenik a kormányzat vagy az ellenzék egy adott kérdésben kialakított álláspontja, véleménye, az vagy önmagában, kontextus nélkül hangzik el, vagy az ellenfél egyoldalú kritikájával színesítve.
Egy példa az esélyegyenlőségre/esélyegyenlőtlenségre:
Duna Híradó a kampány első napján, hosszú blokkot (280 mp) szentelt a választási kampány elindulásának. Az összeállítás tárgyi megközelítésben ismertette az ehhez kapcsolódó történeseket (aláírásgyűjtés, választási bizottságok esküje, stb.) és nagyrészt vágóképekkel (többnyire Fideszes pultokkal, plakátokkal) illusztrálta a történéseket. 30 másodperces élő megszólalást kapott Hörcsik Richárd kormánypárti jelölt azért, hogy elmondhassa, nagyon gyorsan összegyűltek az aláírások a jelöléséhez és ebből is látszik, hogy milyen jó politikát folytat a kormány 2010 óta. Más, aláírásokat sikeresen gyűjtött jelölt nem szerepelt az összeállításban. A blokk 50 másodpercet szentelt annak, hogy a kormányoldal, az összes jelölést sikeresen leadta, ezt a műsorvezető mellett Hollik István kormányszóvivő is 39 másodperces élőbeszédben elmondta, megerősítve, hogy a siker azt az üzenetet tartalmazza, hogy a „Gyurcsány féle kudarcos múltból nem kérnek az emberek”. Ezt követően a műsorvezető 15 másodperc alatt tárgyilagosan ismertette, hogy az Egyesült Ellenzék jelöltjei is összegyűjtötték a megfelelő számú aláírást. Ellenzéki szereplő sem élőbeszédben, sem ismertetésben nem kapott lehetőséget arra, hogy értékelje az aláírások sikeres összegyűjtését.
Politikus karaktergyilkosság szerkesztése, a sulykolás művészete
Márki-Zay Péter, az Egyesült Ellenzék miniszterelnökjelöltje egy fonyódi fórumon jobb és baloldalon egyaránt vihart kavaró mondatot mondott, amikor arról beszélt, hogy a szivárványkoalíció a kommunistákat és a fasisztákat is képviseli. A kétségtelenül komoly visszhangot kiváltó mondatot Márki-Zay Péter félreértésnek minősítette, elnézést kért és ezt szóban és internetes bejegyzésben is elmondta.
A hír a Duna TV híradóiban három egymást követő nap mindegyikén egy-egy négyperces egységet kapott. Mindhárom napon ugyanaz az egymondatos filmbejátszást vetítették le, az első napon háromszor egymást követően, a második napon kétszer, a harmadik napon már csak egyszer ugyanazt. Márki Zay Péter magyarázatát ugyan közölték, de azt a stúdióban beszélő kormányoldali szakértők azt „mismásolásnak”, „nem helytállónak” minősítették. A három nap hírszerkesztése abban különbözött, hogy mindennap más „kormányoldali szakértő” értelmezte a mondatot és jutott ugyanarra a következtetésre. Rákay Philip véleményvezér YouTube csatornájáról vett több mint egyperces részletet, amelyben a politikust tegezve arra szólította fel, hogy tűnjön el, csak két napon keresztül ismételtek meg.
Ugyancsak háromszor négyperces egységeket kapott a téma a TV2 híradójában. Itt már nem idézték Márki-Zay Péter magyarázatát, csak annyit mondtak, hogy a magyarázat elfogadhatatlan. Az ominózus mondatot az első nap háromszor ismételték meg, a többi napon csak egyszer. A hivatkozott szakértők komoly átfedést mutattak a Duna Tv-ben megszólalókkal, Rákay Philip videójegyzetét a TV2 is megtalálta és hosszan idézte. Új elem volt viszont, hogy az ellenzék miniszterelnökjelöltje két évvel ezelőtti megtalált megszólalását is a „rasszista” vonalra tűzték fel, amikor arról beszélt, jó lenne, ha az önkormányzati választáson a Jobbik és a Munkáspárt is támogatná.
Egy korábbi változatban tévesen írtuk, hogy az RTL híradója nem ítélte említésre méltónak a fenti hírt. Valójában az RTL esti híradóiban két alkalommal is kitértek a vitatott mondatra, mindkét esetben ismertették erről a Fidesz álláspontját és az ellenzék illetve Márki-Zay Péter közleményét.
[2] A kutatás során egy előre kialakított kódrendszer segítségével rögzítjük és ezt követően elemezzük a híradókat. A kódolást kiképzett kódolók végzik, hetente váltva, hogy melyik csatorna műsorát rögzítik. A feldolgozás alapvetően statisztikai módszerekkel történik.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!