Míg régen a mesekönyvek lakói voltak a trollok, manapság inkább átköltöztek az internetre. Ami nem változott, bárhol is vannak, a kioktató, bántó, sokszor gonosz és rosszindulatú stílus. A pandémia miatt egyre többet vagyunk az online térben, az arctalanság és az egyszerű véleménynyilvánítás lehetősége pedig nagyobb teret enged az internetes trolloknak is. Átnéztük a Mérték Médiaelemző Műhely Facebook oldalán az elmúlt néhány hónap hozzászólásait, hogy vannak-e trolljaink. Lelőve a poént, trollok helyett inkább remek olvasóink vannak! Kovács Ildikó írása.
Komoly szakirodalma van az internetes trollok elemzésének, kategorizálásának. Veszelszki Ágnes 2012-es Netszótárában megfogalmazott definíciója igen célratörő, ezt használjuk a továbbiakban: „A trollok szándékos zavart keltő online provokatőrök”. Az sem mindegy, hogy milyen célból keltik a zavart a kommentelők, mi a Trollok jelentősége az online közösségek életében című cikk beosztása alapján néztünk szét a házunk táján. A spam troll irreleváns tartalmat közöl provokatív céllal, a szórakoztató troll elsődleges szempontja a közösség jókedvre derítése. Az uszító troll provokál és kárt okoz másoknak, az alkalmatlan trollnak pedig nem sikerül felidegesíteni az online térben a környezetét, de így akár vicces is lehet. Az önbíráskodó troll az igazi trollok ellen száll harcba és őket próbálja leleplezni a saját eszközeikkel. Az utolsó kategória a bértroll, aki abból él, hogy arctalanul véleményt nyilvánít egy külső felkérésre valami ellen vagy mellett.
Első megállapításunk, hogy a Mérték igazán szerencsés, mivel visszapörgetve nagyjából tavaly augusztusig a hozzászólásokat, mostanában nálunk nem igazán vannak trollok. Az olvasóink és a cikkekhez hozzászólók (remélhetőleg ők egyazon csoportba tartoznak!) szándékuk szerint véleményüket osztják meg velünk és az internet népével, nem pedig provokálnak. Olyan, aki irreleváns tartalmat osztana meg, nem volt, sőt, több mint 8500 követőnk naprakész ismeretekkel rendelkezik a médiapiaci eseményekről, legalábbis ez derül ki a témához mindig illeszkedő hozzászólásaikból.
Jellemző, hogy amikor sokadszorra merül fel, hogy a közszolgálati híradóknak és a kereskedelmi tévék híradóinak miért kell más követelményeknek megfelelni, akkor már a Mérték követői magyarázzák meg az aktuális értetlenkedőnek, hogy mi a közszolgálatiság alapja és hogy az adóbevételekből finanszírozzák az MTVA működését, ellentétben a kereskedelmi tévékkel (bár sajnos mára már ez sem ennyire egyértelmű).
Visszatérve a trollokhoz, az alkalmatlan és az önbíráskodó trollok sem jellemzőek nálunk. Uszító troll ritkán megjelenik ugyan az oldalon, de a profilok alapján inkább hívjuk őket határozott véleménnyel bíróknak, akik máshogy látják a világot, mint a Mérték. Ők valódi személyek az adatlapjuk alapján, ellentétben a bértrollokkal, akik fénykép és ismerősök nélkül kommentelnek. A bértrollt a követőink is azonnal felismerik és ennek hangot is adnak: hívják őket „zsoldosnak”, „krumpli kozáknak”, vagy „fizetett trollseregnek”. A kormány híradásait követők gyakran minősítik a Mértéket. Voltunk már „terrorista soros csicska csürhe”, és elhangzott a kérdés, miszerint „ki a szponzor gyuribá?”.
Amit még fontos megjegyezni, hogy a kommentelőinknek kifejezetten jó humora van (de ők nem alkalmatlan trollok). Még novemberben egy Indexszel kapcsolatos hírt a következő kérdéssel osztottuk meg: Tegye fel a kezét, aki tudja követni, mi is történik az Indexnél. Kaptunk rá választ is: „Semmi, megvették. Hamarosan össze lesz vonva az origoval. Mivel az Orex név már foglalt, javaslom az Indigo nevet.” A trollokra jellemző sértő, személyeskedő, vulgáris hangnem előfordul az oldalon, de mindenki próbál a virtuális nyomdafestéken belül maradni.
Ezúton is köszönjük mindenkinek, hogy figyelemmel kísérik munkánkat. A sajtószabadság és a médiapiac jelenlegi magyar helyzete aggodalomra ad okot, de ha minél többen érdeklődnek és tájékozódnak sokszínűen, annál jobban fogják átlátni ezeket a folyamatokat. Mi civil szervezetként ezért az átláthatóságért dolgozunk – trollokkal vagy trollok nélkül. Persze ha kérhetjük, továbbra is nélkülük.
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat második része. Timár...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választás kampányában 1000 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves kutatást végzett....