A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában Orbán Viktor 2025. január 17-i Kossuth Rádióban elhangzott, interjú formátumú beszéde áll, amelyben a miniszterelnök Soros Györgyöt, Brüsszelt és az EU-t nevezte meg Magyarország fő ellenségeiként. A tanulmány nemcsak a narratívák tartalmát, hanem azok terjedési mintáit, a portálok közötti kapcsolatokat és a közszolgálati média szerepét is vizsgálja. Horváth Kata írása.
A tanulmány kilenc jelentős magyar online hírportál (24.hu, Blikk, Hirado.hu, HVG, Index, Magyar Nemzet, Mandiner, Origo, Telex) 39 821 cikkét vette alapul, amelyek a 2025. január 1. és február 15. közötti időszakban jelentek meg. Kulcsszavas kereséssel és kézi validálással szűrtük ki azokat a cikkeket, amelyek a Soros Györgyhöz, Brüsszelhez, illetve az ellenségképzéshez köthető narratívákat tartalmaztak. A végső minta 1514 cikkből áll össze.
A szövegbányászat módszereit használó tanulmány igyekszik feltárni, hogyan működik a propaganda a gyakorlatban: konkrét példákon keresztül mutatja be, hogyan terjednek el a narratívák a magyar médiában. Emellett bizonyítja, hogy a közpénzből fenntartott Hirado.hu mennyire kevéssé befolyásos, miközben működtetése rendkívül költséges. További bizonyítékokat szolgáltat az aszimmetrikus médiaviszonyokra, illetve kutatás adatai és elemzései világosan megmutatják, hogy a politikai narratívák terjesztése szervezett, központilag irányított folyamat, amelyben a kormánypárti portálok dominálnak.
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kormányzathoz köthető médiumok (Magyar Nemzet, Mandiner, Origo, Hirado.hu, Index) összehangoltan, szinte egyszerre kezdték el terjeszteni a miniszterelnöki interjúban elhangzott üzeneteket. A Magyar Nemzet a fő narratívaindító, a Mandiner és az Origo inkább követő szerepet töltenek be. Ezeken a portálokon a vizsgált narratívák aránya többszöröse a kormánykritikus oldalakhoz képest.
1.ábra Narratívák időbeli megjelenése portálgategóriák szerint
A 24.hu, Blikk, HVG és Telex inkább reagálnak a kormányzati narratívákra, ritkán indítanak saját diskurzust, és szóhasználatuk is sokkal változatosabb. Ezeken a portálokon jóval kevesebb a vizsgált témákról szóló cikk, és csak ritkán jelennek meg a kormányzati narratívák.
A kormánypárti portálok jóval gyakrabban említik a függetleneket, miközben a független portálok inkább saját tartalmakra koncentrálnak, csak ritkán reagálnak a kormánypárti sajtóra. Emellett a kormányközeli médiumok napi 10-15 cikkel tartják napirenden a narratívákat, míg a függetlenek heti 1-2 cikkben reagálnak.
A Magyar Nemzet nemcsak a legtöbb kulcsszavas cikket publikálta a vizsgált időszakban, de a megjelent narratívaszámban is erősen meghaladta a többi portál teljesítményét. Emellett nemcsak mennyiségben, hanem időzítésben is vezető: a Magyar Nemzet rendszerint elsőként jelenik meg egy-egy új kormányzati narratívával, így a vizsgált időszakban egyértelműen a fő kommunikátornak, narratívaindítónak tekinthető.
2.ábra Összes narratíva megjelenésének száma portálonként
A Magyar Nemzettel szemben a 24.hu-n csak két olyan cikket találtunk a kulcsszavas keresés alapján, melyek beleillettek a mintába, vagyis a portál láthatóan figyelmen kívül hagyta a témát.
A Hirado.hu kevéssé hatékony, holott közismerten nagyon sokat költenek rá az adófizetők. A közszolgálati Hirado.hu – amelynek elvileg a legszélesebb közönséget kellene elérnie – tartalmilag nagyon hasonlít a kormánypárti portálokra, mégis marginális a szerepe: alig hivatkoznak rá más portálok és a diskurzusban is perifériára szorul. Ez különösen meglepő annak fényében, hogy a közszolgálati médiát idén 165,6 milliárd forintból tartjuk fenn, a kutatás alapján mégsem képes olyan tartalmakat előállítani, amelyek legalább a többi kormánypárti oldal számára hivatkozási alapot jelentenének.
3.ábra Összes narratíva megjelenésének aránya portálonként (Index – Hirado.hu)
A fenti ábra a narratívák megjelenésének arányát mutatja be a Hirado.hu, illetve az Index esetében. Ahogy az látható, ugyanazokat a narratívákat helyezte előtérbe, bár a Hirado.hun arányaiban nagyobb figyelmet kapott a “Soros-hálózat ártó tevékenységei” csoportba tartozó narratívák.
Az Index tartalmilag közelebb állt a kormányközeli médiumokhoz, mint a függetlenekhez. Az Index nem a legerősebb narratívaindító, de a kormányzati dezinformációs üzenetek terjesztésében stabil láncszem, amely tartalmilag és szerkezetileg is a kormányközeli médiatér része maradt. Ez a szerep különösen fontos annak fényében, hogy az Index még mindig jelentős elérésű portál, így a kormányzati üzenetek szélesebb közönséghez juthatnak el rajta keresztül is.
A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat negyedik része. Kovács Idikó írása. Ha...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!