Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

Hogyan száguldott végig a Soros-hálózat kisöprése a kormánypárti médián

A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában Orbán Viktor 2025. január 17-i Kossuth Rádióban elhangzott, interjú formátumú beszéde áll, amelyben a miniszterelnök Soros Györgyöt, Brüsszelt és az EU-t nevezte meg Magyarország fő ellenségeiként. A tanulmány nemcsak a narratívák tartalmát, hanem azok terjedési mintáit, a portálok közötti kapcsolatokat és a közszolgálati média szerepét is vizsgálja. Horváth Kata írása.

A tanulmány kilenc jelentős magyar online hírportál (24.hu, Blikk, Hirado.hu, HVG, Index, Magyar Nemzet, Mandiner, Origo, Telex) 39 821 cikkét vette alapul, amelyek a 2025. január 1. és február 15. közötti időszakban jelentek meg. Kulcsszavas kereséssel és kézi validálással szűrtük ki azokat a cikkeket, amelyek a Soros Györgyhöz, Brüsszelhez, illetve az ellenségképzéshez köthető narratívákat tartalmaztak. A végső minta 1514 cikkből áll össze.

A szövegbányászat módszereit használó tanulmány igyekszik feltárni, hogyan működik a propaganda a gyakorlatban: konkrét példákon keresztül mutatja be, hogyan terjednek el a narratívák a magyar médiában. Emellett bizonyítja, hogy a közpénzből fenntartott Hirado.hu mennyire kevéssé befolyásos, miközben működtetése rendkívül költséges. További bizonyítékokat szolgáltat az aszimmetrikus médiaviszonyokra, illetve kutatás adatai és elemzései világosan megmutatják, hogy a politikai narratívák terjesztése szervezett, központilag irányított folyamat, amelyben a kormánypárti portálok dominálnak.

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kormányzathoz köthető médiumok (Magyar Nemzet, Mandiner, Origo, Hirado.hu, Index) összehangoltan, szinte egyszerre kezdték el terjeszteni a miniszterelnöki interjúban elhangzott üzeneteket. A Magyar Nemzet a fő narratívaindító, a Mandiner és az Origo inkább követő szerepet töltenek be. Ezeken a portálokon a vizsgált narratívák aránya többszöröse a kormánykritikus oldalakhoz képest.

Dezinfo 1abra

1.ábra Narratívák időbeli megjelenése portálgategóriák szerint

A 24.hu, Blikk, HVG és Telex inkább reagálnak a kormányzati narratívákra, ritkán indítanak saját diskurzust, és szóhasználatuk is sokkal változatosabb. Ezeken a portálokon jóval kevesebb a vizsgált témákról szóló cikk, és csak ritkán jelennek meg a kormányzati narratívák.

A kormánypárti portálok jóval gyakrabban említik a függetleneket, miközben a független portálok inkább saját tartalmakra koncentrálnak, csak ritkán reagálnak a kormánypárti sajtóra. Emellett a kormányközeli médiumok napi 10-15 cikkel tartják napirenden a narratívákat, míg a függetlenek heti 1-2 cikkben reagálnak.

A Magyar Nemzet nemcsak a legtöbb kulcsszavas cikket publikálta a vizsgált időszakban, de a megjelent narratívaszámban is erősen meghaladta a többi portál teljesítményét. Emellett nemcsak mennyiségben, hanem időzítésben is vezető: a Magyar Nemzet rendszerint elsőként jelenik meg egy-egy új kormányzati narratívával, így a vizsgált időszakban egyértelműen a fő kommunikátornak, narratívaindítónak tekinthető.

Dezinfo 2abra

2.ábra Összes narratíva megjelenésének száma portálonként

A Magyar Nemzettel szemben a 24.hu-n csak két olyan cikket találtunk a kulcsszavas keresés alapján, melyek beleillettek a mintába, vagyis a portál láthatóan figyelmen kívül hagyta a témát.

A Hirado.hu kevéssé hatékony, holott közismerten nagyon sokat költenek rá az adófizetők. A közszolgálati Hirado.hu  – amelynek elvileg a legszélesebb közönséget kellene elérnie – tartalmilag nagyon hasonlít a kormánypárti portálokra, mégis marginális a szerepe: alig hivatkoznak rá más portálok és a diskurzusban is perifériára szorul. Ez különösen meglepő annak fényében, hogy a közszolgálati médiát idén 165,6 milliárd forintból tartjuk fenn, a kutatás alapján mégsem képes olyan tartalmakat előállítani, amelyek legalább a többi kormánypárti oldal számára hivatkozási alapot jelentenének.

Dezinfo 3abra

3.ábra Összes narratíva megjelenésének aránya portálonként (Index – Hirado.hu)

A fenti ábra a narratívák megjelenésének arányát mutatja be a Hirado.hu, illetve az Index esetében. Ahogy az látható, ugyanazokat a narratívákat helyezte előtérbe, bár a Hirado.hun arányaiban nagyobb figyelmet kapott a “Soros-hálózat ártó tevékenységei” csoportba tartozó narratívák.

Az Index tartalmilag közelebb állt a kormányközeli médiumokhoz, mint a függetlenekhez. Az Index nem a legerősebb narratívaindító, de a kormányzati dezinformációs üzenetek terjesztésében stabil láncszem, amely tartalmilag és szerkezetileg is a kormányközeli médiatér része maradt. Ez a szerep különösen fontos annak fényében, hogy az Index még mindig jelentős elérésű portál, így a kormányzati üzenetek szélesebb közönséghez juthatnak el rajta keresztül is.

Az elemzés elérhető a Mérték honlapján.

 

A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.

A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.

 

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás