A médiafigyeléssel foglalkozó pozsonyi szervezet, aMEMO98 magyarországi partnereként a Mérték egy olyan kutatásban vett részt, amely a visegrádi országok pártjainak Facebook-kampányait vizsgálta az európai parlamenti választások alatt. Bódi Jenő összefoglalója az eredményekről.
Az európai parlamenti választási kampány ideje alatt a négy ország több mint 40 pártjának hivatalos Facebook-oldalait elemeztük. A hasonlóvizsgálatokkal ellentétben nemcsak az olyan könnyen számszerűsíthető adatokat figyeltük, mint a pártok Facebook posztjaira érkező reakciók száma, hanem a nagyjából 6 ezer bejegyzés témáit is.
A MEMO98 által közzétett előzetes kutatási jelentés szerint – amely még nem tartalmazza a kampány utolsó tíz napjának adatait – mind a négy országra jellemző volt, hogy a Facebookon a pártok legtöbbször hazai ügyekkel foglalkoztak a kampány ideje alatt. A MEMO98 vezetője, Rasto Kužel sajtótájékoztatóján elmondta, hogy ezt olyan, már az EP-választással kapcsolatos témák követik, mint a kampányesemények, az Európai Unió szociális politikája és a migráció – utóbbi a Fidesz szinte egyetlen témára fókuszáló kampányának köszönhetően. A többi országban zajló kampányokban egy téma se vált ennyire meghatározóvá. Csehországban a keleti és nyugati élelmiszerek minőségi különbsége volt fontos kérdés.
A migráció témája még érdekesebb, ha a kapott reakciók felől is vizsgáljuk: e sorban már a harmadik helyezett. A migrációra érkezett reakciók száma a két legnépszerűbb témáéval vetekszik, noha azokat a négy országban nagyjából hatszor-hétszer annyi Facebook-bejegyzés gyűjtötte össze. Azt nyilván csak találgatni tudjuk, hogy a Fidesz-posztjainak a népszerűsége minek köszönhető: a párt a közösségi médiában szinte csak mémeket oszt meg. Ezek terjedését pedig az a szigorúan kontrollált – helyi politikusokból, aktivistákból álló – hálózat segíti, amellyel korábban már a sajtó is foglalkozott.
A kutatási adatok között a magyarok politikai szempontból is jelentős Facebook-függősége is szembeöltő. A legtöbb követővel a hazai pártok rendelkeznek. Félmilliós táborával (egyelőre még?) a Jobbik a legnagyobb párt a Facebookon a V4-országok közül, őket azonban a Magyar Kétfarkú Kutya Párt követi. A harmadik helyen a lengyel populista párt, a Kukiz’ 15 kicsivel előzi a negyedik Fideszt. A közzétett posztok száma, gyakorisága alapján is jól teljesítettek a magyarországi pártok, az azokra érkező reakciók és lájkok szempontjából pedig már kifejezetten taroltak. A magyarországi pártok gyűjtötték be összesen ezek több mint felét – itt a Fidesz számai kiugróak a négy ország összes pártjához képest. Az pedig már a kampányok jellege – vagy akár a magyar pesszimizmus örök témája – szempontjából érdekes adalék, hogy például a lengyel pártokra érkezett jóval kevesebb reakció között mégis több a pozitív érzelemkifejezés: a felhasználók által kiosztott mosolyok és szívek száma nagyobb.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!