A médiafigyeléssel foglalkozó pozsonyi szervezet, aMEMO98 magyarországi partnereként a Mérték egy olyan kutatásban vett részt, amely a visegrádi országok pártjainak Facebook-kampányait vizsgálta az európai parlamenti választások alatt. Bódi Jenő összefoglalója az eredményekről.
Az európai parlamenti választási kampány ideje alatt a négy ország több mint 40 pártjának hivatalos Facebook-oldalait elemeztük. A hasonlóvizsgálatokkal ellentétben nemcsak az olyan könnyen számszerűsíthető adatokat figyeltük, mint a pártok Facebook posztjaira érkező reakciók száma, hanem a nagyjából 6 ezer bejegyzés témáit is.
A MEMO98 által közzétett előzetes kutatási jelentés szerint – amely még nem tartalmazza a kampány utolsó tíz napjának adatait – mind a négy országra jellemző volt, hogy a Facebookon a pártok legtöbbször hazai ügyekkel foglalkoztak a kampány ideje alatt. A MEMO98 vezetője, Rasto Kužel sajtótájékoztatóján elmondta, hogy ezt olyan, már az EP-választással kapcsolatos témák követik, mint a kampányesemények, az Európai Unió szociális politikája és a migráció – utóbbi a Fidesz szinte egyetlen témára fókuszáló kampányának köszönhetően. A többi országban zajló kampányokban egy téma se vált ennyire meghatározóvá. Csehországban a keleti és nyugati élelmiszerek minőségi különbsége volt fontos kérdés.
A migráció témája még érdekesebb, ha a kapott reakciók felől is vizsgáljuk: e sorban már a harmadik helyezett. A migrációra érkezett reakciók száma a két legnépszerűbb témáéval vetekszik, noha azokat a négy országban nagyjából hatszor-hétszer annyi Facebook-bejegyzés gyűjtötte össze. Azt nyilván csak találgatni tudjuk, hogy a Fidesz-posztjainak a népszerűsége minek köszönhető: a párt a közösségi médiában szinte csak mémeket oszt meg. Ezek terjedését pedig az a szigorúan kontrollált – helyi politikusokból, aktivistákból álló – hálózat segíti, amellyel korábban már a sajtó is foglalkozott.
A kutatási adatok között a magyarok politikai szempontból is jelentős Facebook-függősége is szembeöltő. A legtöbb követővel a hazai pártok rendelkeznek. Félmilliós táborával (egyelőre még?) a Jobbik a legnagyobb párt a Facebookon a V4-országok közül, őket azonban a Magyar Kétfarkú Kutya Párt követi. A harmadik helyen a lengyel populista párt, a Kukiz’ 15 kicsivel előzi a negyedik Fideszt. A közzétett posztok száma, gyakorisága alapján is jól teljesítettek a magyarországi pártok, az azokra érkező reakciók és lájkok szempontjából pedig már kifejezetten taroltak. A magyarországi pártok gyűjtötték be összesen ezek több mint felét – itt a Fidesz számai kiugróak a négy ország összes pártjához képest. Az pedig már a kampányok jellege – vagy akár a magyar pesszimizmus örök témája – szempontjából érdekes adalék, hogy például a lengyel pártokra érkezett jóval kevesebb reakció között mégis több a pozitív érzelemkifejezés: a felhasználók által kiosztott mosolyok és szívek száma nagyobb.
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat második része. Timár...
A “Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024 – Két időszak és nyolc hírforrás összehasonlító tartalomelemzése” című kutatásunkat bemutató blogsorozat első része. Szávai...
A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választás kampányában 1000 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves kutatást végzett....