A megafon visszhangja
Tegnap 10 év fegyházbüntetést kapott elsőfokon az a szír férfi, aki tavaly ősszel Röszkén részt vett a zavargásokban és terrorizmussal...
A Mérték Médiaelemző Műhely már az elmúlt évben is összefoglalót készített a legfontosabb piaci folyamatokról, a gazdasági válság kezdete óta kirajzolódó tendenciákról. A 2012-es pénzügyi beszámolók megjelenése után fontosnak tartjuk a legnagyobb médiacégek árbevétel változásának rövid áttekintését. Urbán Ágnes írása.
Már-már közhelyszerű megállapítás, hogy a médiaipar komoly válsággal küzd, nincs ez másképp Magyarországon sem. Évek óta várjuk, hogy növekedésnek induljanak az iparág bevételei, de leginkább csak az új üzleti modell kereséséről és a gazdasági válságról hallunk. Egyelőre nem tér vissza az aranykor. Ami a 2012-es évet illeti, már áprilisban, a reklámpiaci adatok nyilvánosságra kerülésekor sejteni lehetett, hogy az árbevételek alakulása sem kezdett látványos emelkedésbe. Ugyanakkor az árbevétel-adatok kapcsán figyelemmel kell lenni arra, hogy az nem feltétlenül ad teljes képet az egyes vállalatok sikerességéről, hiszen a legtöbb cégnek más érdekeltségei is vannak. Bizonyos tevékenységeket a médiavállalatok kiszervezhetnek más, a táblázatokban nem szereplő cégekbe, sőt, akár külföldi anyavállalatok közvetlenül is működhetnek egyes magyarországi érdekeltségeket.
A legnagyobb lapkiadó vállalatok bevétele (2008-2012)
Kiadó |
Értékesítés nettó árbevétele (e ft) |
||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Axel Springer Budapest Kft |
10 089 616 |
8 459 563 |
7 936 331 |
7 417 671 |
6 485 669 |
Axel Springer Magyarország Kft |
10 791 639 |
9 420 821 |
8 194 712 |
7 515 874 |
6 832 488 |
Ringier Kiadó Kft |
13 819 390 |
12 787 910 |
13 860 391 |
13 660 107 |
15 325 481 |
Népszabadság Zrt |
6 591 819 |
5 330 131 |
4 465 848 |
3 797 245 |
3 213 105 |
Sanoma Budapest Zrt |
22 603 134 |
18 969 393 |
17 973 553 |
18 226 882 |
17 689 223 |
Forrás: http://e-beszamolo.kim.gov.hu/
A lappiacon továbbra is a három legnagyobb céget, az Axel Springert, a Ringier-t és a Sanomát érdemes kiemelni. Az Axel Springer esetében külön sorban jelenik meg a megyei napilapokat és a Világgazdaságot kiadó Axel Springer Magyarország, illetve a magazinokat megjelentető Axel Springer Budapest. A Népszabadság Zrt. azért szerepel önállóan, mert ez a Ringier AG többségi tulajdonában van, de önálló cégként működik, a Népszabadságot nem a Ringier Kiadó Kft. adja ki.
Mint a táblázatból látható, az elmúlt évben kétségtelenül a Ringier Kiadó Kft. volt a legsikeresebb, közel 1,7 milliárd forinttal növelte a bevételeit. Ha az elmúlt öt évben kirajzolódó képet nézzük, az látható, hogy ez a cég jól vészelte át a válságot, nyilvánvalóan a jó portfóliójának (pl. Blikk) és a sikeres menedzsmentnek köszönhetően. A cégcsoporthoz tartozó Népszabadság Zrt. hanyatlása nem állt meg, évről-évre jelentősen csökken a bevétel.
Ennél rosszabb az összkép az Axel Springernél és a Sanománál. A két Axel Springer-cég együttes árbevétele 2008-ban még 20 milliárd forint fölött volt, tavaly már alig haladta meg a 13 milliárdot. Az Axel Springer és a Ringier közötti különbség azért is szembetűnő, mert ismét napirendre került a két cég fúziója, az elmúlt években jócskán átrendeződtek az erőviszonyok.
A Sanoma a válság kitörésekor jelentős árbevétel-csökkenést szenvedett el, azóta sem sikerült visszatérnie a korábbi bevételi szinthez, sőt, a 2012-es adat az elmúlt évek legrosszabbja. Az eredmények ismeretében meglepő, hogy a cég éppen most készül erősíteni a közéleti tartalmak piacán, a Figyelő eladása óta a Sanoma leginkább a szórakoztató tartalmakra épített.
A két országos kereskedelmi televíziós műsorszolgáltató bevétele (2008-2012)
Műsorszolgáltató |
Értékesítés nettó árbevétele (e ft) |
||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Magyar RTL Televízió Zrt (RTL Klub) |
36 692 725 |
29 441 888 |
29 106 570 |
29 205 112 |
25 779 023 |
MTM-SBS Televízió Zrt
(Tv2) |
26 084 213 |
21 416 624 |
19 003 049 |
16 264 845 |
14 239 189 |
A televíziós piacon a két országos kereskedelmi televíziót érdemes kiemelni, már csak azért is, mert a reklámadónak hívott, de leginkább a két televíziót érintő új adó kapcsán különösen nagy figyelmet kapott a Magyar RTL Televízió Zrt. és az MTM-SBS Televízió Zrt. üzleti teljesítménye.
A legnagyobb rádiós műsorszolgáltatók bevétele (2008-2012)
Rádióadó | Műsorszolgáltató |
Értékesítés nettó árbevétele (e ft) |
||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
||
Class FM | Advenio Zrt |
– |
90 030 |
2 434 154 |
2 333 232 |
2 623 680 |
Neo FM | FM1 Zrt |
– |
73 971 |
1 143 574 |
641 049 |
– |
Juventus | Rádió Juventus Zrt |
533 751 |
411 173 |
411 942 |
401 280 |
356 524 |
Rádió1 | Rádió 1 Kft |
1 428 676 |
1 509 250 |
1 603 386 |
1 405 632 |
399 207 |
Info Rádió | InfoRádió Kft |
678 055 |
669 216 |
579 687 |
337 045 |
401 776 |
Klub Rádió | Klubrádió Zrt |
876 170 |
656 734 |
447 536 |
198 940 |
104 203 |
Lánchíd Rádió | Lánchíd Rádió Kft |
109 743 |
262 740 |
404 172 |
426 007 |
484 058 |
Forrás: http://e-beszamolo.kim.gov.hu/
A rádiós piacon érdekes folyamatok zajlanak, és ez azért is különösen fontos számunkra, mert itt legerősebb az állam szerepe. A frekvenciapályázatoknak és az egypiacos jellegnek köszönhetően (vagyis nincs terjesztési, csak hirdetési bevétel) a rádió sokkal kiszolgáltatottabb az állami médiapolitikának, mint más szektorok.
Az országos kereskedelmi rádiók piacán történtekről a Mérték is írt, a politikai háttéralkuval megmutyizott pályázat eredménye az, amit előre sejteni lehetett: az állami reklámpénzekkel kitömött Class FM története sikersztori, míg a politikai ellenzék érdekkörébe tartozó Neo FM képtelen volt fizetni a műsorszolgáltatási díjat, elvesztette a frekvenciahasználati jogosultságát.
Többször is írtunk (pl. itt és itt) a vidéki rádiópiac átalakításáról, ennek két nagy vesztese volt a Juventus és a Rádió1, egyik nagy nyertese pedig a Lánchíd Rádió. A vételkörzetek változása a bevételekben is éreztette hatását, különösen a korábban jelentős hálózatos szereplő, a Rádió1 piacvesztése jelentős.
Érdekes a két budapesti talk rádió versenye is: az Info Rádió tulajdonosi hátterét tekintve meglehetősen közel áll a nagyobbik kormánypárthoz, nem is túlságosan meglepő, hogy a rádió 2012-ben olyan frekvenciához jutott, amelynek használatért nem kell díjat fizetnie. A Klubrádió története közismert, a Mérték is többször írt róla (pl. itt és itt), a Médiatanács kitartó munkával a sajtószabadság leépítésének szimbólumává tette az adót. Ez a bevételekből is jól látható: ma már csak a leginkább kockázatvállaló hirdetők hirdetnek a Klubrádióban, hiszen ez egyet jelent a nyílt ellenzékiség felvállalásával.
A két legnagyobb online tartalomszolgáltató bevétele (2008-2012)
Cég |
Tulajdonos |
Értékesítés nettó árbevétele (e ft) |
||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
||
Origo Zrt |
Magyar Telekom |
4 494 361 |
3 735 081 |
4 432 653 |
4 034 446 |
4 086 670 |
Index Zrt |
CEMP |
2 137 952 |
2 474 362 |
2 781 533 |
2 310 165 |
2 531 830 |
Forrás: http://e-beszamolo.kim.gov.hu/
A két legnagyobb online tartalomszolgáltató bevételi eredményeit tekintve az a leginkább szembetűnő, hogy nem teljesülnek az online médiára aranybányaként tekintő korábbi optimista várakozások. A két vezető magyarországi portál, az index.hu és az origo.hu üzemeltetője sem tudta az elmúlt öt évben látványosan növelni a bevételeit, és ebben aligha lesz jelentős változás. Közismert, hogy az online hirdetési költések ma már nagy arányban keresőkön, közösségi oldalakon (google, facebook) keresztül külföldi vállalatokhoz kerülnek.
A kormány által bevezetni tervezett, végleges formájában még nem ismert médiaadó tehát egy alapvetően legyengült szektort sújt, amely nem heverte még ki a gazdasági válság okozta visszaesést és éppen a fenntartható üzleti modelleket keresi. A költségvetési szempontokkal és a túlzottdeficit-eljárással lehet persze érvelni – legfeljebb senki nem hiszi el –, de az a kár, ami a magyar tartalomipart és a demokratikus nyilvánosságot éri, aligha megbecsülhető. Mint ahogy egy fontos iparági szervezet, a Főszerkesztők Fóruma nemrég kiadott közleménye jelezte, egy gazdasági értelemben vett működésképtelen médiaipar a demokrácia lebomlásához vezet. Ezt az árat nem kellene megfizetni néhány milliárd költségvetési bevételért.
Tegnap 10 év fegyházbüntetést kapott elsőfokon az a szír férfi, aki tavaly ősszel Röszkén részt vett a zavargásokban és terrorizmussal...
Egyoldalú tájékoztatás, elfogult megközelítés, kormánypropaganda – október 26-án a vizsgált állami híradókban ezúttal sorozatos karaktergyilkosság zajlott. A híradósok ez alkalommal...
Nem zajlanak zökkenőmentesen az MTVA közbeszerzései, hol súlyos szabálytalanságot, hol nevetséges hibát követnek el az eljárások során. Ennél is érdekesebb...
Néhány hónappal a sugárzás megindulása után Andy Vajna budapesti rádiója az eddigieknél sokkal nagyobb vételkörzetben lesz fogható november közepétől. Zajlik...