A megafon visszhangja
Tegnap 10 év fegyházbüntetést kapott elsőfokon az a szír férfi, aki tavaly ősszel Röszkén részt vett a zavargásokban és terrorizmussal...
Látványos terjeszkedésbe kezdett a rádiós piacon Andy Vajna néhány hónapja elindult rádiója. A Médiatanács a napokban járult hozzá ahhoz, hogy a budapesti adó jelentősen megnövelve vételkörzetét, hálózatos műsorszolgáltatásként folytathassa működését. A budapesti frekvenciához a hálózatban nyolc helyi és egy körzeti adó kapcsolódott, és így a Rádió 1 műsora Budapesten kívül Észak-Magyarország nagy részén, és a Dunántúl déli részén válik foghatóvá november közepétől. A hálózat tagja lett többek között egy győri egy miskolci és egy nyíregyházi frekvencia is. A Médiatanács sietve közölt tájékoztatása alapján a hálózat vételkörzete nem éri el egy országos rádió lefedettségét, azaz nem válik foghatóvá a lakosság többsége számára. Még nem, de valószínű, hogy nem tévedünk túl nagyot, ha azt gondoljuk, hogy a rádió további terjeszkedése várható. Törvényi korlát a terjeszkedésre nincs, akár országos lefedettséget is elérhet a hálózat, és jól sejthető, hogy a médiahatóság sem fog a terjeszkedés útjába állni.
Piaci terjeszkedés – hálózatosodás
A hálózatos működés nem újdonság a rádiós piacon. Ezt a működési formát már az első médiatörvény is ismerte. A duális médiarendszer kialakításának kezdetétől lehetőség volt arra, hogy helyi, körzeti rádiók hálózatba kapcsolódva működjenek. A hálózat lényege, hogy a központi adóként működő hálózatos médiaszolgáltató műsora válik hallhatóvá a hálózatba kapcsolt, korábban önálló frekvenciákon. Magyarul a központi adó „kibérli” a hálózatba kapcsolt adó frekvenciáját napi maximum 20 órában, és azon a saját műsorát sugározza. A fennmaradó műsoridőben pedig a helyi adó műsora hallgatható, jellemzően napi négy órában. A törvény ugyanis ennyi minimális saját műsort ír elő a hálózatba kapcsolt rádiónak. A működési modell előnye a központi adó számára, hogy pályázat nélkül terjeszkedhet és érhet el a hirdetési piacon jobban értékesíthető lefedettséget. A saját frekvenciáját „bérbe adó” rádió számára az üzlet egyrészt a műsorgyártási költségek csökkenését, másrészt a hirdetési piacból való nagyobb részesedést eredményezi. Elvileg mindketten jól járhatnak.
Jól látható, hogy a hálózat lehetősége mögött meghúzódó médiapolitikai cél a piaci mechanizmusok erősítése, a piaci szereplők mozgásterének növelése volt. Azaz a törvény a piacképesebb működéshez, az optimális nagyság kialakításához tág teret biztosított a szereplők számára, miközben a helyi hangok piacon maradását is szem előtt tartotta. A piac élt is a lehetőséggel és a kilencvenes évek végén a kétezres évek elején lezajlott helyi frekvenciapályázatokat követően néhány éven belül meg is indult a rádiós piacon a koncentráció. 2011 elején az új médiaszabályozás hatályba lépésekor többféle hálózatos rádió működött az országban: két nagyobb kereskedelmi rádiós hálózat a Juventus és a Rádió 1, mely utóbbi egyértelműen a két országos kereskedelmi rádió versenytársaként jelentkezett. Nagy vételkörzetben volt fogható a Klubrádió hálózata. Mellettük két nagyobb, egy-egy régiót lefedő rádió (Kék Duna Rádió, Gazdasági Rádió) és tíz kisebb olyan rádió szólt, amely nemcsak egy, hanem egy adott régióban több frekvencián volt hallható. A vallási rádiók is éltek ezzel a lehetőséggel, a Mária Rádió és az Európa Rádió is több frekvenciát használva, hálózatban működtek.
Kereskedelmi hálózatok helyett közösségi rádiók terjeszkedése
A sokszínű hálózatos forma azonban 2010-től fokozatosan megszűnt, ugyanis a 2010-ben létrejött Médiatanács – ma már egyértelműen kimondható – médiapolitikai célja a rádiós piac gyökeres átalakítása volt. A piac újrarajzolását segítette, hogy 2011-2012-ben járt le azoknak a rádióknak a jogosultsága, amelyek frekvenciájukat az első pályáztatási hullámban, 12 évvel korábban szerezték. A médiahatóság nem a piaci működés eredményeként kialakult, több frekvenciára épülő nagyobb szolgáltatásokat, illetve hálózatokat alapul véve pályáztatott, hanem minden egyes frekvenciát önálló jogosultságként írt ki. A pályázatokon pedig jellemzően nem a korábbi hálózatot működtető rádiók nyertek, hanem új szereplők. A pályáztatás eredményeként elvesztette hálózatát a Klubrádió, ma már csak egy budapesti adón szólal meg. Hasonlóan egy budapesti – a korábban használt frekvenciánál lényegesen kisebb vételkörzetben hallgatható – frekvencián érhető el az időközben Sláger rádióra átkeresztelt Juventus rádió is. A Rádió 1 hálózatát üzemeltető rádió pedig 2012-ben teljesen megszűnt.
A Médiatanács az elmúlt években aktívan asszisztált ahhoz, hogy a korábbi kereskedelmi hálózatok helyett négy közösségi rádió, a Lánchíd Rádió, a Magyar Katolikus Rádió, a Szent István Rádió és az Európa Rádió erősödjenek meg. (A Lánchíd Rádió a Simicska médiabirodalom része, a másik három pedig vallási rádió.) A Lánchíd Rádió vételkörzete 13 frekvenciával bővült, a Magyar Katolikus Rádió 19 pályázaton, az Európa Rádió és a Szent István Rádió 7-7 pályázaton nyert. A közösségi rádiók terjeszkedése mögött nem piaci mechanizmusok, hanem az aktuális médiapolitikai megfontolások álltak. A folyamat egyben jelezte a valódi piaci viszonyok romlását, a médiakínálatot alakító piaci mechanizmusok csökkenését.
A kereskedelmi hálózatok visszaszorítása mögött kitapintható médiapolitikai cél egyértelműen a Class FM helyzetbe hozása, az országos piacon 2012-ben egyedül maradó rádió monopol helyzetének – ezen keresztül Simicska média portfóliójának – megerősítése volt. A versenytársként fellépő Rádió 1 a médiapolitika számára nem kívánt szereplővé vált a piacon. A nagy vételkörzetű közösségi rádiók és a vallási tematika megerősítése mögött is a piaci mechanizmusok csökkentésének célja gyanítható, illetve az a ki nem mondott, de jól érzékelhető cél, hogy a helyi nyilvánosságban ne helyi hangok, hanem központilag szerkesztett hitéleti tematika kerüljön az éterbe.
Árulkodó és kiáltó jelek
Mi sem bizonyítja jobban a Rádió 1 piaci értékét, hogy Andy Vajna a korábbi Rádió 1 hálózatának megszűnése után négy évvel a még mindig jól csengő brandet érdemesnek látta a felélesztésre. Az indulás előtt gyorsan nevet cserélt, ami ellen a Médiatanács sem emelt kifogást, és hozzájárult a névmódosításhoz (DJ FM-ről Rádió 1-re). Mintha mi sem történt volna: ugyanaz a név, ugyanaz a hálózatos működés.
Visszatekintve a 2010-es médiapiacra: az akkori Rádió 1 a budapesti adója mellett 13 helyi adón szólalt meg, hallható volt többek között Debrecenben, Pécsen, Győrben, Szolnok és Nyíregyházán is. A műsorszolgáltatás mellett erős piaci pozíciót jelentett az általa működtetett sales house, mely sok helyi rádió reklámidejét is értékesítette. A Médiatanács rádiós piaci beavatkozásának talán legnagyobb vesztese ez a rádió volt, amely miután nem nyert egyetlen budapesti frekvenciapályázaton sem, eladta még meglévő helyi érdekeltségeit, és megszüntette a tevékenységét. A hálózat korábbi tagjai közül néhány rádió megvásárolta a korábbi tulajdonostól a jól csengő Rádió 1 név használati jogát is, és saját jogon folytatta Rádió 1 néven a rádiózást. A mai napig így működik egymástól teljesen függetlenül a pécsi Rádió 1 és a Békéscsabán és Orosházán fogható önálló rádió. Ezért tűnhetett úgy, hogy a rádió nem szűnt meg teljesen.
A most induló új Rádió 1 hálózat a budapesti frekvencián kívül még másik 9 frekvencián lesz hallható, a hálózat vételkörzete jelentősen különbözik a korábbi hálózatétól, csak két vételkörzetben van átfedés (Győr, Szekszárd) a korábbi és az új hálózat között.
Érdekes módon a Rádió 1 budapesti frekvenciájának tavalyi pályáztatása során a Médiatanács még egyértelműen kizárta a pályázati felhívásban a hálózatos működésre vonatkozó pályázat beadását, tehát nem támogatta, hogy egy működő hálózat vagy terjeszkedni kívánó szereplő budapesti jogosultsághoz jusson. Rövid idővel azután azonban, hogy Andy Vajna megkapta a rádiót, már nem lát problémát a frekvencia hálózatosodásában, és Vajna szerződésének ehhez igazodó módosításában. Mindezek alapján nem tűnik légből kapott állításnak, hogy az új Rádió 1 terjeszkedése mögött médiapolitikai szándék és erős médiahatósági támogatás sejthető.
Amíg az volt a kormányzati médiapolitikai cél, hogy ne legyen az országos kereskedelmi rádiónak versenytársa, illetve ne a kereskedelmi rádiózás erősödjön a piacon, a médiahatóság a közösségi rádiók terjeszkedéséhez asszisztált. A „G-nap” után a Class FM kegyvesztettsége új helyzetet teremtett: a médiahatóság korábban szisztematikusan elgáncsolta az országos kereskedelmi rádió potenciális versenytársaként fellépő szereplők terjeszkedését, most viszont pont egy ilyen hálózat kiépítéséhez asszisztál. A terjeszkedést látva jogosan merül fel a kérdés: mi lesz az aktuálisan zajló országos rádiós jogosultság sorsa? A törvény útján széles mérlegelési jogkörrel felruházott Médiatanács gond nélkül leállíthatja a pályázatot, így a hálózat további bővítésével is létrejöhet egy új monopólium, méghozzá pályázat nélkül.
Tegnap 10 év fegyházbüntetést kapott elsőfokon az a szír férfi, aki tavaly ősszel Röszkén részt vett a zavargásokban és terrorizmussal...
Egyoldalú tájékoztatás, elfogult megközelítés, kormánypropaganda – október 26-án a vizsgált állami híradókban ezúttal sorozatos karaktergyilkosság zajlott. A híradósok ez alkalommal...
Nem zajlanak zökkenőmentesen az MTVA közbeszerzései, hol súlyos szabálytalanságot, hol nevetséges hibát követnek el az eljárások során. Ennél is érdekesebb...
Az Interneten zajló kommunikáció szabályozása volt az idei téma az internetkutatók éves konferenciáján október elején. A szabályozás új korszakába léptünk,...