A National Endowment for Democracy támogatásával összesen négy országban, Magyarország mellett Csehországban, Romániában és Szlovákiában elemeztük a médiarendszer jellemzőit és az elmúlt három évben bekövetkezett változásokat. A teljesen jelentés a honlapunkon olvasható, ebben az írásban a rádiós frekvenciák magyarországi pályáztatásának tapasztalatait foglaljuk össze.
A Médiatanács frekvenciapályázatait vizsgáló elemzésünkben a 2018. január és 2021. április között lezárt pályázatokat vizsgáltuk. Ebben az időszakban összesen 77 pályázati eljárást zárt le a Médiatanács. A kézirat lezárásakor további 21 eljárás volt folyamatban.
A vizsgált időszak egyik fontos jogszabály-változása volt a rádiós piaci médiakoncentrációra vonatkozó szabályok enyhítése. Korábban egymédiaszolgáltató legfeljebb két körzeti és négy helyi rádiós médiaszolgáltatás, vagy tizenkét helyi rádiós médiaszolgáltatás nyújtására szerezhetett jogosultságot. 2019-ben azonban a jogalkotó módosította a törvényt, és jelenleg egy médiaszolgáltató már négy körzeti és hét helyi, vagy tizenkilenc helyi rádiós médiaszolgáltatásra szerezhet engedélyt. Ezzel a jogalkotó lehetővé tette, hogy a Fidesz-közeli rádiós hálózatok gyakorlatilag országos lefedettséget érjenek el.
Már a 2010-es évek első felében megfigyelhető volt, hogy jelentősen csökken a verseny a rádiós frekvenciákért. A vizsgált időszakban 43 pályázaton – a pályázati eljárások 55 százalékában – egyetlen pályázó nyújtott be ajánlatot, egy-egy pályázati eljárásban átlagosan 1,6 pályázó vett részt. A közösségi rádiós frekvenciákért szinte kizárólag a Karc FM és a vallási-egyházi tematikájú rádiós hálózatok indultak. Összesen öt olyan közösségi rádiós pályázat volt, ahol e szereplőkön kívül más is tett ajánlatot. Ebben az öt esetben viszont a Karc FM és a vallási-egyházi tematikájú rádiók nem indultak a pályázaton. Mindez feltehetően azt jelenti, hogy a médiarendszer szereplői ezeket a rádiós lehetőségeket már nem is veszik számításba, mivel előre tudják, hogy ki fog nyerni.
Az is figyelemre méltó, ahogyan a Médiatanács a versenyhelyzeteket kezelte. A 30 versengő pályázati eljárásból mindössze hat olyan eljárás volt, amelyben nem alaki vagy tartalmi érvénytelenség miatt estek ki a vesztes versenytársak. Ebben a hat esetben közösségi médiaszolgáltatási lehetőségért folyt a verseny, és a Médiatanács a döntését minden esetben úgy hozta meg, hogy a műsorterv szubjektív értékelésére adható pontszámok határozták meg a nyertes pályázót. Ez a megoldás sem új, a Médiatanács egész működésére, sőt már a korábbi médiahatóság, az Országos Rádió és Televízió Testület gyakorlatára is erősen jellemző volt. Ez végső soron önkényessé teszi a teljes pályáztatási folyamatot. Másrészről az érvénytelen pályázatok kiugróan nagy száma is alapjaiban kérdőjelezi meg a pályáztatás átlátható és tisztességes jellegét, sőt a korábbi gyakorlat elemzése arra is rámutatott, hogy az érvényességi kritériumok alkalmazása meglehetősen diszkriminatívvá válhat.
A pályázati eljárások egyértelműen egy szűk vállalkozói csoport, valamint meghatározott világnézetű műsorok terjeszkedését szolgálták. A 2017 utáni időszak teljes egészében a 2010 és 2017 közötti, a Mérték Médiaelemző Műhely elemzéseiben feldolgozott pályáztatási gyakorlatot követte. Ebben semmilyen változást nem hozott, hogy a Médiatanács 2019 decembere óta új tagokkal működik. A 2010 utáni minden időszak minden elemzése súlyosan elfogult pályáztatási gyakorlatot mutatott ki, amely nagyrészt a helyi rádiók piacát is homogenizálta, a valóban helyi médiaszolgáltatókat kisszámú országos hálózatra cserélve.
A lezárt pályázatok negyedét a KESMA-hoz tartozó Karc FM nevű kormánybarát politikai talk rádió nyerte meg. A pályázatok 18 százalékának nyertese a Rádió 1 nevű, szintén kormányközeli zenei rádiós hálózat, további 25 százalékát valamely egyházi-vallási tematikájú rádió szerezte meg. A Katolikus Rádió 12, a Mária Rádió 5, a református Európa Rádió 2 frekvenciát kapott. Az új kormányközeli zenei rádiós hálózat, a Best FM 4 frekvenciát szerzett, a KESMA-hoz tartozó Gong Rádió ebben az időszakban 3 frekvenciát nyert el, ezzel összesen hét városra kiterjesztve a hálózatát. A pályázatoknak mindössze 14 százalékát – azaz 11 frekvenciát – nyerték meg olyan pályázók, amelyek nem tartoznak egyetlen hálózathoz sem.
Ez összességében azt jelenti, hogy a pályázatok 53%-a közvetlenül a Fidesz politikai érdekeit szolgálta, további 25 százaléka pedig a Fidesz szerint kívánatos világképet erősítette.
A helyi rádiók a Médiatanács pályázati gyakorlata alapján tehát elsődlegesen nem a helyi közösség és a helyi vállalkozók érdekeit szolgálják, hanem kormányközeli szereplők terjeszkedését, illetve a kormánypártok által előnyben részesített politikai és világnézeti tartalmak eljuttatását a helyi közösségekhez.
A kutatási projektben a cseh, román és szlovák partnerek valójában nem is értették, miért foglalkozunk a frekvenciapályáztatással ilyen kiemelten. Náluk, bár a médiahatóságok elfogultságának mindenhol vannak nyomai, ilyen kiterjedt visszaélés-sorozatra sosem volt példa. A magyar Médiatanács nemcsak a vizsgált időszakban, hanem 2010 óta folyamatosan önkényes és politikailag súlyosan elfogult döntésekkel alakítja a magyar médiarendszert. A legrosszabb példa a régiós rossz példák között.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 4. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
A Mérték Médiaelemző Műhely legújabb kutatása nemcsak a politikai propaganda tartalmát, hanem annak terjedési mintázatait is igyekszik feltárni a magyar...
A Mérték Médiaelemző Műhely kutatása azt vizsgálta, hogyan terjednek a politikai dezinformációs narratívák a magyar online médiában. A kutatás fókuszában...
Ez a bejegyzés a Mediadelcom, Horizont 2020-as kutatóprojekt eredményeiről beszámoló blogsorozat 3. része. A 14 országból álló Mediadelcom konzorciumról és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!