Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

HVG

Cinkelt címke III. A magyar törvénysértések működnek?

A médiatörvény tiltja a választási kampányidőszakon kívül a kormányzatot népszerűsítő kommunikációt a rádiókban és a televíziókban. A propagandaeszközök használatának jogszerűségét, a megengedhetőség határait a médiahatóság ellenőrzi, és tartatja be. A Mérték bejelentésére ugyan hatósági vizsgálat indult „A magyar reformok működnek!” spotok televíziós sugárzása miatt, de a körülmények nem egy határozott hatósági fellépésről árulkodnak.

Még az ünnepek előtt levelet kaptunk a médiahatóságtól, amiben örömmel értesítenek minket, mint bejelentőket, hogy nyár végi panaszunk meghallgatásra talált, és a hatóság eljárásokat indított az általunk kifogásolt műsorszámok miatt. A hatósághoz intézett bejelentésünkben az éppen aktuálisan zajló, „A magyar reformok működnek!” kormánypropaganda részeként futó televíziós spotok miatt kezdeményeztünk hatósági kivizsgálást, mondván: a nevezett spotok politikai reklámnak minősülnek, így sugárzásuk a médiatörvény rendelkezéseit sérti. Politikai reklámot ugyanis kizárólag kampányidőszakban vagy elrendelt népszavazással összefüggésben lehet televízióban és rádióban sugározni, tehát a kérdéses időszakban – megítélésünk szerint – e spotok leadása vastagon sértette a médiatörvényt.

Az évek óta zajló egyre nyíltabb állami pénzből finanszírozott kormánypropaganda súlyos károkat okoz a demokratikus nyilvánosság működésében. A tények tiszteletének hiánya, a párbeszéd szándéka nélküli kommunikáció alapjaiban rongálja az emberek valós részvételi lehetőségét a közügyek alakításában. A NER-ben irányított nyilvánosság működik, sokféle eszközzel, lankadatlan intenzitással bombázzák az embereket a pillanatnyi kormányzati célok érdekében. Most egy olyan elemre hívtuk fel a figyelmet, amely egyértelműen a formálisan létező szabályok megsértését jelenti. Ugyan ez a formalitás nem oldja meg a nyilvánosság működésének torzulását, mégis jelentősége van annak, hogy olyan határátlépés történt, történik, amely a fennálló – a Fidesz által – törvénybe foglalt szabályok egyértelmű figyelmen kívül hagyását jelenti.   

Beadványunk részletes indokolással mutatta be, miért törvénysértő a kialakult gyakorlat, miért helytelen a televíziók által alkalmazott címkézés (kategorizálás), amikor e spotokat reklámként, esetleg közérdekű közleményként és nem politikai reklámként sugározzák, hogyan játssza ki az állami megrendelő a helytelen címkézéssel a hatályos törvényt. A törvényi definíciók értelmezésével levezettük, miért nem lehet a kifogásolt spotokat se közérdekű közleményként, se társadalmi célú reklámként, se klasszikus reklámként definiálni.

A törvény szabályai szerint ezek a közlések nem mások, mint politikai reklámok, és kampányidőszakon kívüli közreadásuk egyértelmű törvénysértés. Ezen túl a tiltó szabály demokratikus funkciójáról is írtunk, mivel elkerülhetetlennek láttuk a tágabb kontextusba helyezést is. Álljon ott feketén-fehéren: a tilalom mögött a demokratikus közvélemény megfelelő működésének védelme, a politikai, közéleti vitára épülő nyilvánosság eszméje áll. Az, hogy ne propagandaeszközök, hanem közéleti politikai vitákban megjelenő érvek-ellenérvek alapján alkothassunk véleményt az aktuális ügyekről, az állam működéséről,  és persze a kormány teljesítményéről.

Azt az elsőre naivnak – szerencsésebb országokban persze evidensnek – tűnő kérést fogalmaztuk meg, hogy a hatóság vizsgálja meg a kampányban sugárzott televíziós spotokat, és a jogszerűtlen közlés kimondása mellett állítsa le a televíziókban a törvénysértő gyakorlatot. Mivel két hónap elteltével sem történt semmi, novemberben újra megkerestük a hatóságot, ismételten kérve a bemutatott törvénysértések kivizsgálását. December elején jött válasz a Médiatanácstól. A szűkszavú tájékoztatás szerint a hatóság november végén, vélelmezett trvénysértés miatt hatósági eljárást indított a közmédia csatornáival (m1, m4, Duna), illetve a TV2-vel szemben. Első reakciónk a leplezetlen öröm volt, ami a levél alaposabb elolvasásával hamar el is illant. Sajnálattal vettük ugyanis tudomásul, hogy a hatóság már megint úgy tesz, mintha csinálna valamit, miközben csak időt húz, és a háttérben asszisztál a kormányzati médiapolitika végrehajtásához. Nevezetesen félrenéz, és nem avatkozik be a jogszerűség védelme érdekében akkor és ott, amikor pedig hatalma és lehetősége is lenne.

Sajnos ezen a ponton nem hagyható el néhány médiatörvénybeli szabály felidézése. A médiahatóság döntésével ugyanis az a baj, hogy nem a megfelelő rendelkezés miatt indított eljárást. Azaz, nem a politikai reklám kampányidőszakon kívüli közlése tilalmának megsértéséről szól az eljárás, hanem csupán a spotok nem megfelelő címkézését és a szerkesztőségi tartalmaktól való határozott megkülönböztetését előíró szabály vélelmezett megsértéséről. Első ránézésre mindez nem tűnik olyan óriási problémának, hiszen gondolhatnánk, hogy ha a hatóság megállapítja a rossz címkézést, abból evidensen következik a tilalom megsértése is.

A médiahatóság eljárási gyakorlata azonban ennél sokkal formálisabb megközelítést tükröz. A most megindított eljárásokban csak az várható, hogy a rossz címkézés miatt marasztalja el a hatóság szolgáltatókat. Míg ha a politikai reklám közzétételét tiltó szabály megsértése miatt indította volna el a hatóság az eljárást, úgy egy kategorikus véleményt kellene formálnia a televíziós kampány törvénysértő mivoltáról.

Két eset lehetséges. Kezdjük a jóhiszemű megközelítéssel: a médiahatóság ebben a kényes kérdésben nagyon óvatos, először a címkézés jogszerűségét vizsgálja meg, és ha úgy ítéli meg, hogy a kifogásolt közlések valóban politikai hirdetésnek minősülnek, úgy ezt követően majd egy új eljárást indít a tilalom szabály megsértése miatt. Ez a lehetőség azonban nem túl életszerű, mert maga a Médiatanácstól kapott tájékoztató levél is utal arra, hogy a bejelentés „alapján valamennyi, az Mttv. hatálya alá tartozó médiaszolgáltatás tekintetében lefolytatott ellenőrzés eredményei alapján” hozta meg a hatóság az eljárások megindításáról szóló döntéseit. Az ellenőrzés elvileg az összes lehetséges törvénysértés előzetes szűréséről szól, ráadásul a Mérték bejelentése is a tilalom megsértését kifogásolta, így nehezen képzelhető el, hogy mindez elkerülte az apparátus figyelmét az ellenőrzés során.  

A másik lehetőség, hogy a Médiatanács a „hozott is, meg nem is” megoldást választva, indít ugyan eljárást a bejelentés alapján, de határozott, a kormány népszerűsítését célzó spotok televíziós sugárzását leállító döntést nem kíván hozni. Csupán formális eszközökkel él, hosszasan vizsgálódik, de a propagandával szembeni érdemi beavatkozásra mégse számíthatunk. Sajnos a kormányzati kommunikációs stratégia tágabb kontextusa is ez utóbbi olvasatot erősíti. Az időközben felhúzott, új propagandaminisztérium árnyékában még nehezebben képzelhető el, hogy a médiahatóság határozottan nemet mond a propaganda eszközök elektronikus médiumokban való használatára.    

Meglátjuk. Kíváncsian várjuk a hatóság döntését, és ez esetben is örülnénk, ha kétségeinket a médiatanácsi határozat megcáfolná, és végül kiderülne, hogy aggodalmunk nem volt megalapozott.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás