Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

HVG

Ki az, aki jobban teljesít?

A Kúria jogsértőnek minősítette a kormány TV2-n sugárzott „Magyarország jobban teljesít” kampányhirdetését. A döntés azonban nyitva hagyja a kormányzati hirdetések jogi minősítésének kérdését. A Médiatanácsra vár a döntés médiajogi következményeinek levonása. Nagy Krisztina és Polyák Gábor írása.

A Kúria tegnapi döntése véget vetett annak a gyakorlatnak, ami a választási kampányra vonatkozó szabályok egyik nyilvánvaló kijátszását szolgálta: a kormány a jövőben „társadalmi célú reklámokkal” nem folytathat pártpropagandát ott, ahol egyébként a szabályozás a pártok számára sem teszi lehetővé a politikai reklámok közzétételét. A kormányzati szándék világos volt: miközben a televíziós politikai reklámokat a szabályozási környezet ellehetetleníti, a kormány közpénzből, társadalmi célú reklámnak álcázva, zavartalanul népszerűsítheti a Fideszt. A Kúria döntése persze csak a tévéből száműzi a közpénzből folytatott Fidesz-kampányt, más felületeken a gyakorlat – amit nyilvánvalóan nem a jelenlegi kormány vezetett be, de aminek a jelentősége éppen a kampányszabályok változása miatt jelentősen megnőtt – folytatódhat.

A médiatörvény alapján a hirdetést közlő médiaszolgáltatók ezzel a kampánnyal jelentős jogi kockázatot vállaltak. A kormányhirdetés hibás besorolásával ugyanis nem csak a választási eljárási törvényt sértették meg, hanem a médiatörvényt is.

Az egyébként önmagában is figyelemre méltó, hogy a jogsértő hirdetést megrendelő kormány helyett minden felelősség a médiaszolgáltatóra hárul. Az eljárással konkrétan érintett TV2 ugyanakkor szintén nem járt nagyon rosszul, hiszen a Kúria sem a jogsértő módon szerzett bevétel visszafizetésére, sem egyéb anyagi következmény viselésére nem kötelezte. A kormány ártatlan, a TV2 néhány tízmillióval gazdagabb, Magyarország meg jobban teljesít.

A politikai reklámok, a közérdekű közlemények és a társadalmi célú reklámok elhatárolása örökzöld médiajogi vitatéma. A Kúria TV2-döntése ehhez a vitához tett hozzá néhány szempontot. Ugyanakkor az ítélet fő kérdése nem az volt, hogy a vizsgált kormányhirdetés politikai reklámnak vagy társadalmi célú hirdetésnek minősül-e, hanem az, hogy politikai hirdetésként kinek a népszerűsítését szolgálja. Az ítélet valójában azt a logikát követi, hogy a spot egyértelműen a kormánypártokat – mint jelölő szervezeteket – népszerűsíti, tehát a választási eljárásról szóló törvény szerint politikai reklám. Ebből pedig az következik, hogy a médiatörvény szerint sem lehet társadalmi célú reklámnak minősíteni…

A Kúria lényegében a hirdetés tartalomelemzése alapján jutott arra a következtetésre, hogy a kormányhirdetés politikai jellegű üzeneteket hordoz. Az ítélet szerint „a műsorszám fő üzenete, jelmondata, grafikai, vizuális kivitelezése, részben színhasználata oly mértékű egyezőséget mutat a kormánypártok, mint jelölő szervezetek saját népszerűsítésüket szolgáló fő üzenetével, jelmondatával, vizuális megjelenésével és részbeni színhasználatával, hogy az nyilvánvalóan alkalmas a FIDESZ-MPSZ és KDNP, mint jelölő szervezetek népszerűsítésére, támogatására való ösztönzésre, továbbá egyértelműen ezen jelölő szervezetek célját (rezsicsökkentés) és jelszavát (Magyarország jobban teljesít) népszerűsíti, és reklámhoz hasonló módon jelenik meg”. A tartalomból kiolvasható szándékot igazolja továbbá az a tény, hogy „a FIDESZ–MPSZ párt és frakciója a választási kampány céljára megvásárolta a kormánytól a ’Magyarország jobban teljesít’ kommunikációs kampánnyal összefüggő jogokat, melyből egyenesen következik, hogy a két kommunikációs kampány lényegi azonosságának eredményeként ezek a kampányok – így az ügy tárgyát képező műsorszám is – egyaránt népszerűsíti mind a jelölő szervezeteket, mind a kormányt”.

Azaz: ami pártpropagandának látszik, az az, bárhogy is nevezzék.

A választási eljárási törvény és a médiatörvény alapján folytatott vizsgálat eltérő szempontrendszerét mutatja ugyanakkor az ítéletnek az a megállapítása, hogy „hasonló tartalmú közleményt kampányidőszakon kívül ki lehet adni, azonban a kampányidőszakban ez nem lehetséges azért, mert összetéveszthető egy párt politikai reklámjával”.

Ez a megállapítás korántsem vitathatatlan. Ha ugyanis a spot a tartalma alapján politikai reklám, még ha a kormányt népszerűsíti is, akkor a médiatörvény szerint kizárólag választási kampányidőszakban és már elrendelt népszavazással összefüggésben lehet közzétenni. Ebből összességében az következik, hogy televíziós kormánypropaganda csak választási időszakban folytatható, akkor viszont csak úgy, hogy az egyértelműen elválasztható a kormányt alkotó pártok népszerűsítésétől. Könnyen belátható, hogy ez nem túl életszerű helyzet. Ráadásul a jogi keret értelmezésének ilyen iránya rávilágít a médiatörvény és a választási eljárásról szóló törvény közötti ellentmondásra. A két törvény ugyanis eltérően határozza meg a politikai reklám alanyi körét, a médiatörvény tágabban a kormányt is ide sorolva definiálja ezt a kört, a választási eljárásról szóló törvény viszont a kormányt nem említi, kizárólag a jelölő szervezeteket és a jelölteket nevesíti, mint hirdetőket. Mivel a médiatörvény a politikai reklám közreadásáról rendelkező szabálya a választási eljárásról szóló törvényre utal, annak alkalmazását írja elő, így logikusan levonható az a következtetés, hogy a magyar jogrendszer a televízióban és a rádióban folytatott kormánypropagandát kizárja, még akkor is, ha a törvényalkotó nagy valószínűséggel nem volt tisztában a jogszabály szövegének következményeivel.

Ugyan a Kúria ítélete alapján a TV2 köteles közzétenni a határozat rendelkező részét, azaz azt, hogy a „Magyarország jobban teljesít” kormányhirdetés sugárzásával megsértette a választási eljárásról szóló törvényt, de ezzel a kampány során felmerülő visszaélések médiajogi kezelése korántsem megoldott. A választások tisztasága, az esélyegyenlőség biztosítása érdekében a Médiatanácsnak szükséges lenne határozottan fellépni a hirdetés más rádióban, és televízióban való jogsértő megjelenése ellen.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás