Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

elemzés

Választási cenzúra?

A 2020-as amerikai elnökválasztási veresége után Donald Trump továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy választási csalás történt. Míg kezdetben a levélben leadott szavazatokkal kapcsolatban perelt, két nappal a veresége után már azt állította, hogy a befolyásos BigTech, a Google, az Apple, a Facebook, az Amazon és a Microsoft manipulálta a választást a demokraták javára.

A republikánusok rendszeresen hangoztatják, hogy ezek a vállalatok az online platformokon cenzúrázták a konzervatív tartalmakat, azonban Francesca Tripodi médiatudós nemrég megjelent cikke ennek éppen az ellenkezőjét bizonyítja. Tripodi a platformokat elemezve arra a következtetésre jutott, hogy éppen a konzervatív tartalomkészítők azok, akik a maguk javára befolyásolták a keresőmotorokat, és előre kiválogatott kulcsszavak segítségével manipulálták a keresési találatok rendezési sorrendjét. Például a YouTube-on liberális kulcsszavakra („gender identity”, „social justice”) keresve is konzervatív tartalmak jelennek meg.

Trumpnak több, mint 88 millió követője van a Twitteren, és annak ellenére, hogy a Twitter számos alkalommal jelezte, hogy egyes tweetek tartalma megkérdőjelezhető, több százezren oszthatták meg őket. Nagyon ironikus, hogy a konzervatív politikusok pont azokat a platformokat használták üzeneteik terjesztésére, melyek állításuk szerint elhallgattatták őket.

2019-ben Dr. Robert Epstein viselkedéspszichológus a szenátusi meghallgatásán azt állította, hogy a Google a demokraták javára manipulálja a keresési eredményeit és cenzúrázza a konzervatív tartalmakat. Epstein kutatásai többek közt arról szóltak, hogy az információk rendezése hogyan hat a felhasználók preferenciáira, illetve a választói magatartásra. Kísérletében az információ rendezése befolyásolta ugyan a független választók döntéseit, de arra nem mutatott fel bizonyítékot, hogy a Google elfogult rendezési stratégiát alkalmazott volna. Trump más konzervatív politikusok többször hivatkoznak Epstein elméletére, illetve arra, hogy a Google céltudatosan rendezi a keresési eredményeket a demokrata jelöltek javára.

A Google és a többi IT nagyvállalat nem a demokráciában érdekeltek, hanem a profitban. A profitot pedig a felhasználói szokások – kiket követünk, milyen kifejezésekre keresünk rá, mennyi időt töltünk a weboldalakon, milyen hiperlinkekre kattintunk rá – adatainak elemzéséből termelik. Ugyanezt a tudást felhasználva a konzervatív tartalomkészítők is törekedtek a választók minél hatékonyabb elérésére, és amikor vereséget szenvedtek, azt a keresőmotorok és a közösségi média által végzett állítólagos cenzúrával magyarázták.

Trump támogatói, akik elhiszik, hogy választási csalás történt, komoly összeesküvés-elméletet építettek fel az „ellopott választásra” utaló „Stop the Steal” (Állítsuk meg a Lopást) jelmondat köré. A Google keresőbe a „stop the s” szöveget írva az „s” automatikusan kiegészül a „steal” kifejezésre. Ha videót keresünk a „BigTech cenzúráról” a YouTube-on, a keresési eredmények olyan videókat tartalmaznak, melyek arról szólnak, hogy a konzervatívokat elhallgattatták.

Az összeesküvés-elméleteknek persze nincs szüksége tényekre és bizonyítékokra. A lényeg, hogy megnyugtató magyarázattal szolgáljanak.

Az írás az alábbi cikk összefoglalása: Francesca Tripodi: Conservatives Are Gearing Up to Falsely Blame Big Tech Censorship for Trump’s Loss, Slate, 2020.11.09. Az összefoglalót készítette Pálvölgyi Eszter.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás