
„A hírlapíró az egész nemzetnek a tanítómestere”
Az elmúlt évtizedekben számtalan szakma tűnt el a folyamatosan változó világban – nincsenek már nyomdai kéziszedők, telefonközpontosok vagy videótékások. A...
…most éppen azt a feladatát, hogy vizsgálja, jogszerű-e a kormány közpénzből folyó aktuális politikai kampánya. Komolyan gondolhatja-e bárki is, hogy a Soros György ellen zajló kampány közérdekű célt valósít meg? A Mérték újabb beadvánnyal fordult a Médiatanácshoz. Nagy Krisztina írása.
Múlt héten a Médiatanácsnak megint nem sikerült a gyökerénél megragadni a problémát, újfent félrenézett, ahelyett, hogy a hatáskörét gyakorolná. A zajló sorosozó kampányhoz kapcsolódó beadványokra válaszolva közleményben fogalmazta meg hogy „mivel a médiaszabályozás a plakátokra nem vonatkozik, a Médiatanács a plakátkampányok jogszerűségét sem vizsgálhatja”. A plakátok jogszerűségének megítélése valóban nem dolga, a televíziós és rádiós spotok vizsgálata viszont annál inkább. Márpedig a kampány gőzerővel fut az elektronikus médiában is.
A probléma korántsem új, a Mérték többször nekifutott már, hogy a médiahatóságon keresztül elérje a rádiókban, televíziókban folytatott törvénysértő kormánypropaganda megszüntetését. Eddig sikertelenül. Pedig a médiatörvény egyértelműen fogalmaz, amikor kimondja, “a kormány támogatására ösztönző… a kormány célját népszerűsítő” közlemények politikai reklámnak minősülnek. Elemi szabály továbbá, hogy politikai reklámot csak választási kampányidőszakban, vagy már elrendelt népszavazással összefüggésben lehet közzétenni rádióban és televízióban. Momentán egyik sem zajlik.
A kifogásolt spot nem társadalmi célú, hanem politikai reklám, mivel a kormány migrációval kapcsolatos, mindenhol hangoztatott politikáját, célját népszerűsíti, és semmilyen közérdekű célt nem nevez meg, nincs olyan tartalmi eleme sem, amely a nézőket bármely közérdekű cselekvésre motiválná. Az unalomig ismert „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” nem tekinthető közérdekű célnak. Mindezek miatt a Mérték újra beadvánnyal fordult a Médiatanácshoz azzal a határozott kéréssel, hogy a hatóság vizsgálja a spotok jogszerűségét.
A Médiatanács, ha akarná, leállíthatná az elektronikus médiában a kormánykampányt, a médiatörvény erre lehetőséget biztosít. Egy független médiahatóság nem pusztán lehetőségként tekintene erre a szabályra, hanem a média demokratikus működése érdekében alapvető feladatának tekintené a kormánypropaganda megfékezését.
Az elmúlt évtizedekben számtalan szakma tűnt el a folyamatosan változó világban – nincsenek már nyomdai kéziszedők, telefonközpontosok vagy videótékások. A...
Kerekasztal megbeszélést szervezett a Mérték Médiaelemző Műhely 2022. május 19-én Helyi média – van jelene, lesz jövője címmel. Babos Attila...
Tisztelt Gábor László! Április 30-án az origo.hu Saját elemzője szerint is propagandalappá züllesztette Pikó a helyi újságot címmel megjelent írásban...
A Mérték Médiaelemző Műhely és az Átlátszó évek óta figyelemmel kíséri az állami reklámköltés alakulását. Az adatvizualizáció frissült a tavalyi...