A Fidesz által elfogadott médiatörvény is szigorúan tiltja, hogy kampányidőszakon kívül politikai reklámok jelenjenek meg a tévében és a rádióban. A kormány Juncker-ellenes kampánya több televíziócsatornán is futott, ami a Mérték álláspontja szerint törvénysértő. Mint a korábbi kormánykampányok esetében, most is a Médiatanácshoz fordultunk.
A politikai kampányüzenetek terjesztésére szigorú jogszabályi előírások vonatkoznak. A jogi szabályozás az üzeneteket hordozó eszköztől függően differenciált, és nem az üzenet tartalmára, hanem az üzenet közvetítésének strukturális és finanszírozási kérdéseire vonatkozik. A legszigorúbb előírások a televíziós és rádiós politikai hirdetésekre vonatkoznak. Ilyen hirdetés kizárólag választási kampányidőszakban, valamint már elrendelt népszavazással összefüggésben tehető közzé. Sőt a televíziós hirdetések még a kampányidőszakban is csak nagyon korlátozottan alkalmazhatók. Maga az Alaptörvény rögzíti, hogy politikai reklám médiaszolgáltatásban kizárólag ellenérték nélkül tehető közzé.
A médiatörvény vonatkozó rendelkezése alapján egyértelműen megállapítható, hogy azok a politikai üzenetek, amelyek nem valamely párttól, hanem a kormánytól érkeznek, szintén politikai reklámnak minősülnek, és a fenti szigorú feltételek között tehetők közé. A médiatörvény szerint a politikai reklám valamely párt, politikai mozgalom vagy a kormány népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, a reklámhoz hasonló módon megjelenő, illetve közzétett műsorszám. A törvény pontosabban nem határozza meg, hogy mely üzenetek szolgálják a kormány népszerűsítését, illetve melyek ösztönöznek a kormány támogatására, de a szavak köznapi jelentése alapján azok az üzenetek is idetartoznak, amelyek a kormány által eredményeket, illetve a kormány által követett politikai program egyes elemeit mutatják be.
Az „Önnek is joga van tudni, mire készül Brüsszel” című kommunikációs kampányban egyéb médiafelületeken kívül a médiatörvény hatálya alatt álló médiaszolgáltatásokban is megjelent a kampány spotja. Álláspontunk szerint a műsorszám politikai reklámnak minősül, médiaszolgáltatásban való közzététele ezért sértette a médiatörvényt.
Orbán Viktor miniszterelnök a Welt am Sonntag című lapnak 2019. március 3-án adott interjújában a kormány üzeneteit „kampány”-nak nevezte, amely egy kampánysorozat első szakasza, és ezt az akkori tervek szerint egy “pártkampány” követi. Szijjártó Péter külügyminiszter a BBC-nek 2019. február 26-án adott interjújában maga is „politikai tartalmú” üzenetekről beszélt az ugyanezen kampány keretében elhelyezett kültéri plakátokkal kapcsolatban, amelyek elhelyezésének okaként ráadásul a közeledő európai parlamenti választásokat jelölte meg. A televíziós és rádiós spotok ugyanazokat az üzeneteket ismételték meg, mint amelyek a plakátokon megjelentek.
A törvény a társadalmi célú reklámot, és a közérdekű közleményt kifejezetten elhatárolja a politikai reklámtól, rögzítve, hogy az olyan közlemény, amely tartalmában politikai reklámnak minősül, nem minősülhet sem társadalmi célú reklámnak, sem közérdekű közleménynek.
A törvény szerint a társadalmi célú reklám „valamely közérdekű cél elérése érdekében kíván hatást gyakorolni a médiaszolgáltatás nézőjére vagy hallgatójára”. A kifogásolt közlemény azonban nem nevez meg semmilyen közérdekű célt, és nincs olyan tartalmi eleme, amely a nézőket bármely közérdekű cselekvésre motiválná. A spot kizárólag arra törekszik, hogy a kormány politikai céljainak támogatására ösztönözzön, népszerűsítse a kormány politikai céljait.
A spot nem minősíthető közérdekű közleménynek sem, mivel az a törvényi definícióban rögzített feltételt nem teljesíti, nem közvetít “konkrét közérdekű információt”. E feltételnek a spot általános közlése nem felel meg, megragadható közérdek a konkrét közléssel összefüggésben nem azonosítható.
Ugyanakkor abban az esetben, ha a Médiatanács értelmezése szerint a Kormány mégis valamiféle „közérdekű információt” kíván eljuttatni a közönséghez, akkor az Mttv. e célra nem a társadalmi célú reklámot, hanem a közérdekű közleményt rendeli. Közérdekű közlemény közzétételét a törvény szerint kizárólag állami vagy önkormányzati feladatot ellátó szervezet, illetve személy, valamint állami fenntartású vagy az állam kezelésében lévő intézmény kezdeményezheti, amiből viszont az következik, hogy a jogalkotó szándéka szerint ezen intézmények közérdekű üzeneteit nem társadalmi célú reklámként, hanem közérdekű közleményként kell közzétenni. Kizárólag a közérdekű információk közérdekű közleményként való elhelyezése felel meg a közpénzekkel való felelős gazdálkodás követelményének, hiszen a közérdekű közleményt a médiaszolgáltatók ingyenesen kötelesek közzétenni.
Álláspontunk szerint a közlés tartalmában a fentieknek megfelelően megvalósítja a politikai reklám kategóriáját, miközben egyértelműen nem felel meg sem a társadalmi célú reklám, sem a közérdekű közlemény, sem a reklám kategóriájának. Ha azonban a Médiatanács értelmezése szerint a közlések tartalmukban nem felelnek meg a politikai reklám kategóriájának, akkor sem minősülhetnek társadalmi célú reklámnak, kizárólag ingyenes közérdekű közleményként tehetők közzé.
Ezzel az érveléssel próbáljuk meggyőzni a Médiatanácsot. A korábbi döntések alapján abban reménykedni, hogy az érveinket szakmai alapon értékelik, nincs okunk. Mindenesetre azzal, ha a hatóság egyáltalán nem foglalkozik a beadvánnyal vagy valódi szakmai érvek nélkül lesöpri azt, legalább egy újabb elem kerül a végtelenül hosszú bűnlajstromukra.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Közlemény, 2023 . augusztus 8. A dezinformációval kapcsolatos friss kutatások, tudatos médiafogyasztást segítő anyagok és tényellenőrző cikkek fognak megjelenni a...
Az elmúlt évtizedekben számtalan szakma tűnt el a folyamatosan változó világban – nincsenek már nyomdai kéziszedők, telefonközpontosok vagy videótékások. A...
Tisztelt Gábor László! Április 30-án az origo.hu Saját elemzője szerint is propagandalappá züllesztette Pikó a helyi újságot címmel megjelent írásban...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!