Mérték

Sajtószabadság, médiapolitika, médiapiac, médiaoktatás – a Mérték Médiaelemző Műhely szakmai blogja.

Egyéb

Kormánysimogató

Közszolgálati hírszerkesztés helyett valódi politikai marketinget találtunk az állami hírműsorokat elemző aktuális Szúrópróba vizsgálatunk során a szeptember 27-i hírműsorokban.

Szokatlan eszközhöz nyúlt az állami híradó, amikor a kormány nemzeti konzultációjának új állomásáról készített híranyagot. Mintha egy termék bevezető reklámkampányához készítettek volna egy előzetest, úgy promotálták „a Soros-terv” elleni szpotot, amelyet előző este kezdtek sugározni a tévécsatornákon. Előbb bejátszották a hirdetést, elmondták róla, hogy a kormány nemzeti konzultációjához készült, és három pontba szedi a milliárdos tervének legfontosabb elemeit, amelyek „a határzár lebontása, évente egymillió bevándorló betelepítése Európába és 9 millió forintnyi állami segély minden migránsnak”. A tudósító narrációja alatt a 20 másodperces reklámfilm képeit láttuk, majd ismertették a „milliárdos spekuláns” 2015-ös cikke alapján magát a Tervet. (Üzenetértékű jelzésként a terv létezésében kételkedők számára kiemelték, hogy írásában Soros is többször használja a „terv” szót.) A híradó által interpretált terv szerint az EU-nak „mozgósítania kell a civil szervezeteket, vagyis az NGO-kat, az egyházakat és a vállalkozásokat is, hogy támogassák az ügyet”, a bevándorlók tagállamok közötti szétosztásának állandónak és kötelezőnek kell lennie, és politikai támadást kell indítani a migrációt ellenző országok ellen és kemény pénzbüntetésekkel kell sújtani őket. Az összeállításban felváltva szólaltatták meg és idézték Tuzson Bence kommunikációért felelős államtitkárt és Kovács Zoltán kormányszóvivőt, akik leszögezték, a magyar kormány elutasítja a Soros-terv minden pontját és arra buzdították az állampolgárokat, hogy minél többen töltsék ki majd a nemzeti konzultációs kérdőívet.

A „Napokon belül készen lesznek a nemzeti konzultáció kérdései” című műsorelem színtiszta kormánypropaganda volt. Egyetlen célja, hogy sorvezetőül szolgáljon ahhoz, hogy a nézők helyesen – azaz a kormány szándékával egyezően – értelmezzék a társadalmi célú reklámként futó politikai üzenetet, jól értsék, ki az ellenség és hogyan kell ellene fellépni. Eltérő álláspont, más vélemény meg nem jelent, ráadásul maga a hirdetés és a „tervről” szóló ismertető is félrevezető volt. Soros ugyanis a 2015-ös elképzeléseit egy 2016-os írásában továbbgondolta, finomította, így a szpotban szereplő állítások sem aktuálisak már, amint ezt az index.hu aznapi cikkében pontról pontra végigveszi. (Eszerint Soros nem a határzár lebontását, hanem biztonságos ellenőrzést, közös EU-s határvédelmet követel, 300 ezer menekültet lehetne véleménye szerint rendezett módon Európának befogadni, nem egymilliót, a 9 milliós állami segélyről pedig nem is beszél a későbbi javaslataiban.) De ez a kritikai megközelítés ez alkalommal is idegen volt az állami televíziótól, maradt a kormányszócső megszokott szerepe, így igazi híradás helyett 2 in 1 kormánypropagandát közvetített: 20 másodperces reklámszpotot és 3 perces kormányzati agitkát.

A hírműsorokról készült teljes elemzés a Mérték honlapján olvasható.

Megosztás