A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián Közvélemény- és Piackutató 2018-as közös felméréséből kiderült, hogy Magyarországon az emberek jelentős része nem hisz a híreknek. De egy, a New York Times-nak küldött olvasói levél szerint már nem csak ez jelent problémát a világban, hanem az is, hogy sokan emocionálisan elfáradtak.
Tina Rosenberg Pulitzer-díjas újságíró, a New York Times Fixes című rovatának vezetője budapesti látogatásakor rámutatott: a folyamatos negatív tartalmak miatt „megtanultuk”, hogy soha semmi nem működik, tehetetlenek vagyunk a problémákkal szemben, úgy érezzük, nincs értelme próbálkozni sem, hiszen úgysem lesz hatása. Emiatt gyakran menekülőre fogjuk, inkább nem is olvasunk újságot, nem nézünk híreket, passzívak leszünk.
(Tina Rosenberg)
Ez a hozzáállás azonban megváltozik, ha olyan cikkekkel találkozunk, amelyekben bizonyos társadalmi problémák megoldásairól olvashatunk. Felismerve ezt a jelenséget, Tina Rosenberg, Courtney Martin és David Bornstein amerikai újságírók létrehozták a Solutions Journalism-ot, azaz a Megoldásközpontú Újságírást, amelynek célja, hogy alapos, érthető, de egyúttal hatásos írások szülessenek a társadalmi problémákra adott válaszokról.
(Előadó: Nina Fasciaux)
A Transitions Online támogatásával és a Mérték, valamint az Ashoka közreműködésével Magyarországon is indult egy program a modell népszerűsítésére. Ennek részeként 2018 őszén Tina Rosenberg, majd Nina Fasciaux, a Solutions Journalism Network európai koordinátora tartott előadást a Megoldásközpontú Újságírásról riportereknek a Független Médiaközpontban. Ezt követte egy pályázati kiírás, amelyre olyan magyar állampolgárságú újságírók jelentkezhettek, akik vállalták, hogy részletesen, a szakmai követelményeknek megfelelően mutatnak be egy működő megoldási modellt. A támogatást végül két újságíró és egy szabadúszó fotóriporter nyerte el – a cikkek készítése jelenleg folyamatban van, a kész anyagok várhatóan március végén, április elején jelennek meg az Abcúg, a HVG és a prae.hu oldalain.
(Előadó: Katus Eszter)
A projekt azonban nemcsak a szakmabelieknek, de a média iránt érdeklődő egyetemi hallgatóknak is szól. Éppen emiatt a 2019-es tavaszi szemeszterben több magyarországi egyetemre ellátogatunk, hogy bemutassuk – az Amerikában már népszerű – műfajt. Ennek első állomásaként a Pécsi Tudományegyetem kommunikáció tanszékén jártunk. A 2019.02.25-én lezajlott előadáson a hallgatók megtudhatták, miben tér el a Megoldásközpontú Újságírás a hagyományostól és miben hasonlít rá, miért hatásosabbak ezek a cikkek, miért termelhetnek több pénzt a szerkesztőségeknek, és milyen reakciókat váltottak ki az olvasókból. Egyúttal – egy rövid teszt segítségével – ráébredhettek arra is, mik a média hiányosságai, hogy miért fontos a teljes történet bemutatása, és hogy egy jó tartalom hogyan vezethet a közbeszéd a szakpolitika megváltoztatásához.
Közlemény, 2023 . augusztus 8. A dezinformációval kapcsolatos friss kutatások, tudatos médiafogyasztást segítő anyagok és tényellenőrző cikkek fognak megjelenni a...
Az elmúlt évtizedekben számtalan szakma tűnt el a folyamatosan változó világban – nincsenek már nyomdai kéziszedők, telefonközpontosok vagy videótékások. A...
Tisztelt Gábor László! Április 30-án az origo.hu Saját elemzője szerint is propagandalappá züllesztette Pikó a helyi újságot címmel megjelent írásban...